woensdag 18 december 2019

Recensie: Getaway Driver


Het is een rustige zomerse dag in Napels. Het verkeer rijdt rustig door de straten. Maar plotseling wordt de rust verstoord door een wegpiraat die met ware levensverachting door de straten scheurt en elk rood stoplicht als een goedbedoeld advies opvat dat je niet hoeft over te nemen. De politie wordt ingeseind en gaat op jacht. Het is niet moeilijk om de automobilist te volgen, de politie hoeft alleen maar het spoor van vernieling te volgen dat de wegpiraat achter heeft gelaten. Maar de eerste patrouillewagen die ter plekke is, lukt het helaas niet om dichterbij te komen en daarom worden al snel andere eenheden ingeschakeld. Het wordt steeds drukker  met politievoertuigen in de straten van Napels als de politie een uiterste poging doet om de wegpiraat te vangen.

Getaway Driver is een tweepersoons spel waarin de ene speler de wegpiraat is die probeert te ontsnappen en de andere speler het politiekorps dat de wegpiraat probeert te vangen. Aan het begin van het spel wordt één tegel op de tafel gelegd met een kruispunt waarop de vluchtauto wordt geplaatst. De eerste patrouillewagen wordt op een afstand van twee tegels van de vluchtauto gezet en daarna kan het spel beginnen.

De speler die met het politiekorps speelt trekt eerst drie tegels met nieuwe kruispunten uit een zak en legt die neer rond de tegel waarop de vluchtauto staat. Vervolgens bepaalt de speler die met de vluchtauto speelt waar hij naar toe wil rijden (rechtdoor, linksaf of rechtsaf). Deze speler mag blind kiezen, maar ook één of meerdere tegels opendraaien om informatie over de route te krijgen om zo de beste route te kunnen kiezen. Aan deze optie kleven echter twee nadelen: de vluchtende speler moet zijn achtervolgingsmeter een vakje opschuiven (en als je aan het eind van het spoor komt, dan heb je verloren) én de politie krijgt eventuele handhavingsfiches die op alle opengedraaide tegels staan afgebeeld (en kan hiermee extra eenheden in het spel brengen). Als je blind gokt, dan krijgt de politie alleen de fiches die op die tegel staan. 

Op elk kruispunt staat een stoplicht afgebeeld. Bij groene stoplichten is er niets aan de hand en kan zowel de politie als de vluchtauto gewoon doorrijden. Bij rode stoplichten kan de vluchtauto er alleen langsrijden als hij de juiste chauffeurskaart aflegt (aan het begin van het spel krijgt de chauffeur er 5 die maximaal 2 keer gebruikt kunnen worden). De politie kan nooit door rode stoplichten rijden. Bij een oranje stoplicht mag de chauffeur van de vluchtauto kiezen of hij een actiekaart wil besteden aan het oranje stoplicht (in dit geval kan de politie niet meer langs dit kruispunt) of niet (dan kan de politie ook gewoon doorrijden). Door rood rijden kost de wegpiraat dus kaarten, maar heeft als voordeel dat de politie niet kan volgen.

Nadat de vluchtauto gereden heeft, mag de politie al haar voertuigen ook één vakje bewegen. De politie is daarbij niet gebonden aan de tegels die op de tafel liggen, maar mag ook gewoon over de tafel rijden. Daarna wordt gekeken hoeveel achtervolgende politievoertuigen op dezelfde tegel staan als de vluchtauto. Als er geen politievoertuigen op deze tegel staan dan gaat de achtervolgingsmeter een vakje terug. Als er wel politievoertuigen bij de vluchtauto staan dan gaat de achtervolgingsmeter één vakje verder per politievoertuig op deze tegel. Als de meter hierdoor het laatste vakje van het spoor bereikt, dan heeft de politie de wegpiraat klemgereden en gewonnen!

De wegpiraat wint als hij maar lang genoeg uit handen van de politie blijft. Als alle tegels uit de zak op tafel zijn gelegd, wordt daarna namelijk de ontsnappingstegel aangelegd. Zodra de wegpiraat deze tegel bereikt, heeft hij gewonnen.

…en de waardering


Getaway Driver is een heel thematisch spel dat er erg mooi uit ziet met alle kleine houten voertuigen. Liefhebbers van epische achtervolgingsscènes in films kunnen zich dan ook helemaal inleven dat ze nu eens zelf achter het stuur zitten terwijl een steeds groter koor van politiesirenes van alle kanten op je af komt. De kern van het spel is echter niet het achtervolgen want alle auto’s gaan even snel dus als je als agent achter de vluchtauto blijft aanrijden, dan red je het niet. De truc is om met meerdere politievoertuigen de vluchtauto in te sluiten door het wegennet slim op te bouwen en met meerdere politievoertuigen de wegpiraat klem te rijden. Het spel is goed gebalanceerd want het valt niet mee om te ontsnappen als wegpiraat, maar het valt ook niet mee om de wegpiraat klem te rijden. Deze achtervolging is een echt kat en muisspelletje tussen de wegpiraat en de politie.

Ik denk dat het thema van dit spel heel erg in de smaak zou vallen bij jongens. Ik vind het daarom jammer dat dit spel niet wat eenvoudiger is gehouden waardoor het door jongere kinderen gespeeld had kunnen worden. In dit spel zitten namelijk zo veel kleine regels dat het nog best een klus is om het te leren spelen. De eerste potjes moet je dan ook regelmatig opzoeken hoe iets ook al weer zit. Dat haalt de vaart uit het spel en dat is jammer voor een spel dat over een snelle achtervolging gaat.







Auteur: Jeff Beck
Uitgever: 999 games, 2019
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 30-45 minuten
Prijs: circa 20 euro

Geen opmerkingen: