zaterdag 2 november 2019

Eerste indrukken spellen Spiel 2019 (deel 3 van 4)

In deze serie blogjes geef ik mijn eerste indruk van de spellen die ik op of rond Spiel voor het eerst heb gespeeld. Ik behandel ze in alfabetische volgorde.

Ik had Pharaon al in de BGG-lijst voorbij gekomen, maar de omschrijving was zo generiek euro dat ik er niet meteen op aansloeg. Maar toen ik op Spiel het spel zag liggen, was mijn interesse door de looks onmiddellijk gewekt. In het spel ben je een Egyptische prins of prinses die doet wat er van een Egyptische royal verwacht wordt: de goden eren, vriendschappen sluiten me de Egyptische adel en je voorbereiden op het hiernamaals. Dit klinkt heel thematisch, maar onder de schitterende Egyptische looks zit een heerlijke puntensalade verborgen. Er zijn in dit spel verschillende manieren om punten te scoren en alles doen kan niet, dus moet je heerlijk kiezen en balanceren (want als jij iets niet doet wordt het voor een ander misschien weer te makkelijk). Ik heb dit spel met ontzettend veel plezier gespeeld en ik hoefde er ook niet lang over na te denken of dit spel mee naar huis mocht (een volmondig ja).

De Portugese uitgever Mebo brengt spellen uit met een Portugees tintje. Vorig jaar heb ik bij Mebo bijvoorbeeld Arraial gekocht een spel over straatfeesten. Dit jaar bracht Mebo onder andere het spel Porto mee. Het speelbord van dit spel is al een feest om te zien. Op het bord staat Porto afgebeeld samen met een aantal iconen van de stad (zoals een draak). Op de achterkant van het speelbord kan je de tekening bekijken zonder dat er voor het spel dingen over heen getekend zijn en op de voorkant kan je het spel spelen. Anton en ik kregen dit spel uitgelegd door de auteur (een Portugese architect die nu in België treinstations bouwt). In dit spel ga je huizen bouwen in Porto. Je hebt daarvoor kaarten nodig die je eerst moet verzamelen. De kaarten geven aan hoeveel lagen van een huis je mag bouwen en in welke kleur. Je scoort punten gebaseerd op de hoogste laag die je bouwt en voor het aantal afgebouwde buuretages dat er naast jouw bouwlaag al staat. Aan het begin van het spel krijgen alle spelers kaarten met geheime doelen waar ze aan werken (bijvoorbeeld een blok huizen met allemaal verschillende kleuren bouwen). Als je zo’n doel realiseert krijg je punten aan het eind van het spel. Maar tijdens het spel liggen er ook opdrachtkaarten open op tafel waarmee je nog meer punten kan halen (bijvoorbeeld door een bepaald aantal lagen te bouwen). Het spel heeft een beetje een Ticket to Ride feel doordat je kaartjes verzameld die je daarna bouwt. Dit spel beviel me zo goed, dat het (gesigneerd!) mee naar huis mocht.

Op donderdagavond zijn Anton en ik op bezoek geweest bij Peter Hein, Wendy en hun kinderen. Zij hadden een vakantiehuisje geboekt in Bochum. Na het eten hebben we nog een potje Red Dragon gedaan. Dit is een leuk slagenspelletje dat Peter Hein op de beurs had opgepikt. Het is een recht toe recht aan slagenspel (kleur volgen, hoogste wint, geen troefkleur). Voor elke slag die je haalt krijg je een aantal punten, maar alle rode kaarten leveren minpunten op. Aan het begin van iedere ronde moeten de spelers allemaal één of twee (afhankelijk van het aantal spelers) kaarten inleveren. Deze kaarten worden vervolgens weer verdeeld over de spelers (om de beurt kiezen de spelers een kaart). Dit is een mooie kans om te zorgen dat je van een kleur geen kaarten meer hebt om de mogelijkheid te creëren om rode kaarten te kunnen dumpten bij de spelers die deze kleur wel hebben. Ik vond dit een erg leuk slagenspel. Aanrader voor liefhebbers van het genre.

Shrimp is het andere spel dat Anton en ik op zaterdag speelden toen we even moesten wachten. Shrimp is een reactiespelletje waar je om de beurt kaarten open op één van de drie liggende stapels legt. Op de kaarten staan garnalen. Er kunnen 1, 2 of 3 garnalen op de kaart staan, ze kunnen roze, blauw of groen zijn, klein, middel of groot en uit Amerika, Italië of Brazilië komen. Als je ziet dat één van deze eigenschappen gelijk is op alle drie de openliggende kaarten dan mag je op een gele plastic piepende citroen rammen en krijg je alle kaarten die op tafel lagen. Wie aan het eind van het spel de meeste kaarten heeft wint. Ik vond dit reactiespel niet echt origineel, maar het werkte op zich wel. Het was best leuk om te doen voor een keertje, maar hoefde niet mee naar huis. Ik zou onze kat echt geen plezier doen met een spel waar mensen op een  piepende citroen gaan slaan.

Geen opmerkingen: