vrijdag 1 november 2019

Eerste indrukken spellen Spiel 2019 (deel 2 van 4)

In deze serie blogjes geef ik mijn eerste indruk van de spellen die ik op of rond Spiel voor het eerst heb gespeeld. Ik behandel ze in alfabetische volgorde.

Finger Guns at High Noon is een partygame dat gebruikt maakt van een papier-schaar-steen spelsysteem waarin je probeert je medespelers te elimineren. Iedere ronde telt een speler af en daarna maken alle spelers met hun hand het gebaar van de actie die ze willen uitvoeren. Zo kan je schieten op een andere speler of dynamiet gebruiken om je beide buren te raken (al pak je dan zelf ook wat schade mee). Ons potje kwam nog niet helemaal van de grond. Je hebt bijvoorbeeld een actie waar als de meerderheid van de spelers die kiest, de andere spelers schade oplopen. Ik probeerde naar twee van mijn medespelers te signalen dat we die actie gingen doen, maar ze hadden dat niet door. Ik denk dat het spel leuker wordt als je meer stiekem probeert af te stemmen wat je gaat doen. Al heeft dit weer als nadeel dat spelers doelbewust een andere speler uit het spel kunnen werken en daar kan niet iedereen tegen. Zelf vind ik dat niet zo’n probleem omdat dit spelletje maar kort duurt en je er vaak meerdere potjes van achter elkaar zal doen. Als je dan niet telkens dezelfde speler pakt, dan hoort het bij het spel dat je af en toe het bokje bent. Ik vond het leuk om dit spel gespeeld te hebben, maar dit is het soort partygame waarvoor weinig liefhebbers in mijn omgeving te vinden zijn. Ik heb het spel dan ook zonder moeite in Essen achtergelaten.

Emperor S4 games is een uitgever uit Taiwan die ik altijd goed in de gaten houd. Ze hadden dit jaar meerdere nieuwe spellen, waaronder Jiguan: The Eastern Mechanist. Helaas werd dit spel niet heel goed uitgelegd waardoor het even duurde voordat het spel soepel verliep en ik het nu best lastig vind om te vertellen waar dit spel over gaat. In dit spel heb je een eigen bordje waarop je  gekleurde fiches plaatst. Je probeert daarbij fiches van een bepaalde waarde en een bepaalde kleur in een rij te krijgen zodat je daarmee bepaalde dingen (mechanische beesten) kan bouwen. Maar de fiches bepalen ook hoeveel energie je krijgt die je ook weer nodig hebt voor iets dat ik weer vergeten ben. Ik sluit zeker niet uit dat dit een leuk, vlot spel was als het goed uitgelegd wordt, maar ik ben op dit moment vooral in verwarring. Jammer, want het spel ziet er wel echt heel mooi uit.  

Succesvolle bordspellen werden tot een paar jaar geleden vaak opgevolgd door kaartspellen, maar tegenwoordig doe je pas mee als je een roll & write variant van je spel uitbrengt. Kingdomino Duel is dan ook de roll & write variant van Kingdomino, de Spiel des Jahres winnaar van 2017. In dit spel gooi je met vier dobbelstenen waarop wapenschilden staan. De startspeler kiest één dobbelsteen, de andere speler kiest er twee en de resterende dobbelsteen gaat weer naar de startspeler. Beide spelers leggen de dobbelstenen vervolgens naast elkaar om zo een domino-steen te vormen en tekenen deze dominosteen op hun scorebriefje. Je moet er daarbij wel netjes voor zorgen dat de domino tenminste voor één van beide vakken naast een vakje komt te liggen met hetzelfde wapenschild. Op sommige zijden van de dobbelsteen staan naast een wapenschild ook nog één of twee kruisjes. Deze teken je ook op je blaadje. Aan het eind van het spel (als de blaadjes vol zijn) bereken je score door per gebied met hetzelfde wapenschild de omvang van dit gebied (het aantal vakken dat het groot is) te vermenigvuldigen met het aantal kruisjes dat er staat. Kingdomino Duel beviel me zo goed dat ik het onmiddellijk heb gekocht. Natuurlijk heeft het een zekere geluksfactor doordat je met dobbelstenen gooit, maar voor een tussendoortje vind ik dat niet zo erg. Het spel speelt lekker vlot weg en je moet de balans vinden tussen dobbelstenen kiezen die je zelf punten opleveren en het soms voorkomen dat een dobbelsteen bij de andere speler terecht komt.

Noch mal so gut! is de opvolger van Keer op Keer. Er zijn al een aantal uitbreidingen van dit leuke roll & write spel op de markt (andere scoreblokjes), maar dit keer is echt een nieuw spel uitgebracht. Noch mal so gut! is net wat complexer dan keer op keer doordat er nieuwe manieren zijn geïntroduceerd om punten te scoren. Zo scoor je bijvoorbeeld ook punten als je een rij vol hebt. Verder krijg je een extra dobbelsteen die je mag kiezen in plaats van de gebruikelijke combinatie van een witte en een zwarte dobbelsteen. Op deze dobbelsteen staan symbolen die aangeven welke actie je mag uitvoeren. Zo kan je bijvoorbeeld een heel vak in één keer wegstrepen (ook als het zes velden groot is) of drie willekeurige vakjes in een rij (handig om een rij vol te maken). Op deze dobbelsteen staat ook een hartje. Als je die kiest dan omcirkel je een hartje en krijg je vanaf dat moment een punt extra als je een kolom volmaakt. Onderaan het briefje staat een rij met dobbelsteen-symbolen en daarvan is er aan het begin één omcirkeld. Als je op je briefje over vakjes bouwt waar ook een dobbelsteen op staat, mag je een nieuwe dobbelsteen omcirkelen. Iedere keer dat je de speciale dobbelsteen kiest, moet je zo’n omcirkeld vakje doorkruisen. Deze nieuwe variant speelt net zo lekker weg als het oude Keer op Keer. De extra opties zijn heel krachtig als je ze op het juiste moment inzet. Als je van Keer op Keer houdt, dan vindt je dit spel ook zeker leuk.

Geen opmerkingen: