vrijdag 2 oktober 2020

Recensie: Rumble Nation

Het is alweer 25 jaar geleden dat het legendarische spel El Grande verscheen. Het was het eerste echte meerderhedenspel: plaats in verschillende regio’s in Spanje de meeste houten blokjes hebt en scoor zo punten. Het idee is in veel spellen overgenomen, maar nooit is El Grande overtroffen. Heb je El Grande nog nooit gespeeld, stop dan nu met lezen en maak dat gebrek in je spellenopvoeding goed.

Voor de kenners volstaat het bijna om te zeggen dat we met Rumble Nation nu ook een Japanse variant op El Grande hebben; uiteraard met eigen speciale ingrediënten. Het bord toont een wat abstracte weergave van de Japanse eilanden, geïnspireerd op Middeleeuwse kaarten. Japan is onderverdeeld in elf regio’s, waar je in het begin fiches met de nummers 2 tot en met 12 neerlegt.

Het plaatsen van blokjes doe je met dobbelstenen. Je gooit er drie, waarvan twee de regio bepalen en de derde het aantal blokjes dat je er neer mag zetten. Bevalt de worp niet, dan mag je één keer opnieuw gooien. In plaats van te dobbelen mag je ook een van de voor iedereen beschikbare kaarten activeren. Na gebruik gaat de kaart weg, daar moet je dus snel bij zijn.

Als iedereen al zijn blokjes heeft ingezet, worden de regio’s oplopend gewaardeerd. De speler met de meeste blokjes scoort de waarde van de regio en krijgt als bonus extra hulptroepen in alle aangrenzende regio’s waar ze ook aanwezig is. Dit kan een interessante cascade aan blokjes opleveren en soms voor grote verrassingen bij de waardering zorgen. Zijn alle regio’s geteld dan tellen de spelers hun punten op, waarna de shogun met de meeste wint.

…en de waardering

Hoewel het gebruik van dobbelstenen anders doet vermoeden, valt het met de onzekerheid die ze meebrengen wel mee. Omdat je ze naar keuze mag combineren is er altijd wel een mogelijkheid te moeite waard. De onvoorspelbaarheid zit meer in wie waar de meerderheid krijgt en wat dit betekent voor de aangrenzende gebieden. Eén enkel blokje kan alles veranderen. Spelers die de neiging hebben om alle mogelijkheden na te rekenen kunnen dit spel uit mededogen met hun spelgenoten beter mijden. In een lang strategisch spel is dat nog te billijken, in een vlot spel als dit getuigt het van een gebrek aan compassie.

Hoewel die onvoorspelbaarheid een zekere charme heeft, zorgt het er ook voor dat je snel op safe gaat spelen. Je concentreren in een bepaalde hoek van het bord is nu eenmaal de bete garantie op punten, omdat je hulptroepen zo het meeste effect kunnen hebben. Gelukkig is het bord wel klein genoeg dat niemand helemaal lekker haar eigen gang kan gaan.

Bij elkaar is Rumble Nation een plezierig spelletje om te doen, maar voor de relatieve eenvoud net wat te moeizaam. El Grande hoeft zich over concurrentie nog geen zorgen te maken.





Auteur: Yogi Shinichi
Uitgever: Hobby Japan (2017)
Aantal spelers: 2 tot 4, vanaf 10 jaar
Speelduur: 30 minuten
Prijs: ca 25 euro

Geen opmerkingen: