donderdag 31 januari 2019

Recensie: Dinosaur Island Totally Liquid

Dinosaur Island is een populair spel waarin je een dinosaurus-pretpark bouwt á la Jurassic Park. Het basisspel biedt al heel veel variatie door alle verschillende dinosaurussen, specialisten, lab-uitbreidingen en gebouwen die je voor je park kan gebruiken. Maar de fans van dit spel, wilden graag nog veel meer mogelijkheden om het spel te spelen. En de uitgever van dit spel was natuurlijk meer dan bereid om aan deze oproep gehoor te geven. En dus zag in 2018 de Totally Liquid uitbreiding het licht. De uitbreiding bestaat uit verschillende modules die je naar wens aan Dinosaur Island toe kan voegen.

Allereerst zit er in de doos spelmateriaal voor een vijfde speler en een aantal nieuwe DNA-dobbelstenen, specialisten, lab-upgrades en dinosaurussen. Dit spelmateriaal heb ik meteen toegevoegd aan het spelmateriaal van Dinosaur Island. Het is letterlijk meer van het heerlijke zelfde en ik zie geen enkele reden om het apart te houden.

Sommige fans van Dinosaur Island hadden geklaagd dat er te weinig variatie in de kosten en opbrengsten van de verschillende dino’s binnen een type zat. Ze wilden graag meer variatie. Het antwoord op deze vraag zijn een nieuw type dino’s, namelijk de water-dino’s. Dit is de tweede uitbreidingsmogelijkheid die in de doos zit. Als je deze dino’s wilt gebruiken dan leg je een vierde stapel dino-recepten neer met daarop waterdino’s met hele gevarieerde kosten en opbrengsten.

De derde module die je aan het spel kan toevoegen is een uitbreiding met park faciliteiten en “executives” (managers). Iedere speler krijgt in dit geval een extra bordje met een faciliteit en een extra kaart met pion voor de executive. Alle faciliteiten en executives zijn uniek en bieden speciale mogelijkheden waarvan alleen de eigenaar gebruik kan maken. Zo is er een faciliteit waardoor je geiten krijgt die je in geval van nood aan de dino’s kan voeren om te voorkomen dat ze bezoekers op eten. Of je kan voortaan eieren uitbroeden om nieuwe dino’s te maken.  Voorbeelden van executives zijn kaarten waardoor je de bijbehorende pion zowel in de wetenschapsfase als in de park-fase mag inzetten (Jack of al trades) of een kaart waardoor je een lab-actie van een concurrent mag gebruiken (corporate spy).

De vierde module bestaat uit PR-kaarten die extra punten opleveren aan het eind van het spel. Iedere speler krijgt aan het begin van het spel twee kaarten (gesloten) waarop staat op welke wijze je extra punten kan krijgen (bijvoorbeeld: je krijgt zes punten voor iedere set van een herbivoor, kleine carnivoor en grote carnivoor in je park of scoor 1 punt voor iedere 2 DNA die je aan het eind van het spel over hebt). Aan het eind van het spel kies je welke kaart je inzet en vervolgens scoren alle spelers punten op basis van die kaart. Met deze uitbreiding is het dus slim om een beetje in de gaten te houden wat de andere spelers doen omdat dat misschien een hint geeft over welke eind van het spel score-mogelijkheid zij proberen te bereiken.

De laatste module bestaat uit zogenaamde Blueprint kaarten. Dit zijn kaarten waarop staat aangegeven hoe je je park moet inrichten (waar komt een hok voor een herbivoor, waar staan de souvenirshops, etc.). Aan het begin van het spel krijgt iedere speler drie van deze kaarten en iedereen kiest er één van uit. Aan het eind van het spel krijgt je punten voor hoe goed je je park volgens jouw blueprint hebt nagebouwd.

…en de waardering

Dinosaur Island is al een heel uitgebreid spel met veel elementen en Totally Liquid doet er nog een flinke schep boven op. Het lijkt me dan ook verstandig om niet met alle modules tegelijkertijd te spelen. Het extra basis-materiaal (module 1) en de waterdino’s (module 2) laten zich nog redelijk makkelijk aan het spel toevoegen zonder dat er echt iets wezenlijks verandert. Ik vind wel dat sommige van de waterdino’s heel veel gevaar opleveren voor beesten die in het water leven. Je moet flink in de buidel tasten om je beveiliging op orde te houden en ik vraag me af of de opbrengsten wel opwegen tegen deze kosten. Bij ons zijn ze daardoor niet de eerste keus als je een nieuw dino-recept gaat kiezen. Ik ben minder te spreken over de faciliteiten en executives uitbreiding. Deze zorgen aan de ene kant voor meer variatie, maar je moet wel van iedere faciliteit en excecutive onthouden wat ze doen (al is het maar om te voorkomen dat je tegenstanders vals spelen). Deze module is wat mij betreft een voorbeeld van overdaad die schaadt. De PR-kaarten zijn best aardig, maar ik had het denk ik leuker gevonden als iedereen een kaart zou kiezen en deze open zou neerleggen aan het begin van het spel. De laatste module met de blueprint-kaarten vind ik zelf het leukste element van de uitbreiding omdat ze je stimuleren om je park vol te bouwen door je hiervoor te belonen zonder dat er extra regels bijkomen.

Totally Liquid is een uitbreiding voor de echte fan van Dinosaur Island. Dinosaur Island kan je echt prima zonder de uitbreiding spelen omdat er in het basisspel al meer dan genoeg variatie zit om het spel tientallen keren te kunnen doen. Voor variatie heb je dus geen uitbreiding nodig. Sommige modules vind ik leuk (de blueprints en het extra basismateriaal), andere vind ik minder (de faciliteiten en executives) en de rest zit er een beetje tussen in. De uitbreiding is voor mij daardoor geen must buy en ik denk dat de meeste Dinosaur Island bezitters weinig missen als ze deze uitbreiding overslaan. Misschien is de beste reden om deze uitbreiding te kopen nog dat je wat spelmateriaal uit de overvolle doos van Dinosaur Island kan overhevelen naar de doos van Totally Liquid, maar of dat nou een goede reden is om deze uitbreiding te kopen…







Auteur: Jonathan Gilmour, Brian Lewis en Ian Moss
Uitgever: Pandasaurus Games
Aantal spelers: 2-5
leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 90 – 120 minuten
Prijs: circa 45 euro

Geen opmerkingen: