woensdag 25 juli 2018

Kickstarter: geduld is een schone zaak


Begin 2015 kocht ik mijn eerste bordspel via Kickstarter, namelijk het coöperatieve bordspel Thunderbirds. Ik vond het heel spannend om op deze manier een spel te kopen omdat je iets koopt dat nog niet bestaat en je er dus maar op moet vertrouwen dat alles goed gaat. Gelukkig ging alles goed (al weet ik niet meer of de planning werd gehaald) en kreeg ik op een gegeven moment een pakketje afgeleverd met daarin het Thunderbirds bordspel. In dit project werden we via e-mails heel goed op de hoogte gehouden over de voortgang van het spel. Het was voor mij de eerste keer dat ik op die manier een kijkje achter de schermen kreeg van een spellenuitgeverij. Ik vond het heel interessant om te lezen wat er allemaal moest gebeuren voor een spel in de winkel lag. Het was veel meer werk dan ik had verwacht. Helaas viel het spel wel een beetje tegen.

Omdat ik het zo leuk had gevonden om via het Kickstarter-project meegenomen te worden in het proces dat doorlopen moet worden voor een spel in de winkel lag, keek ik af en toe op Kickstarter of ik een ander spel zag wat me wat leek. Op een gegeven moment kwam This war of mine voorbij. Dit spel viel op door het bijzondere thema en ik besloot de gok te wagen. Ook bij dit spel vond ik het heel leuk dat de makers regelmatig berichten verstuurden waarin ze uitlegden waar ze mee bezig waren en waarin ze achtergrondinformatie gaven over het spel. En waarin ze op een gegeven moment toe moesten geven dat het project vertraging ging op lopen. En vervolgens kwamen er berichten over nog meer vertraging, gevolgd door nog meer vertraging en vertraging op vertraging. Iedere planning die de makers uitbrachten wisten ze mijlenver te missen. Maar, na heel veel geduld, werd het spel uiteindelijk bezorgd. Het enige wat me tegenviel was dat de speelduur uren langer was dan wat ze hadden aangegeven tijdens de campagne. Als ik geweten had dat het spel zo lang duurde, had ik het niet gekocht. Maar het spel zelf vind ik geweldig en ik ben er nog steeds heel blij mee.

Het volgende Kickstarter-project waar ik aan mee deed was Clans of Caledonia. Heel veel Kickstarter-projecten werken met stretchgoals (hoe meer mensen mee doen, hoe meer je krijgt) en ad-ons (extra dingen kopen, zoals uitbreidingen, upgrades of andere spellen van dezelfde uitgever). De Uitgever van Clans of Caledonia deed dit allemaal niet. Er waren een paar kleine stretchgoals, je kon kiezen uit een gewone of deluxe editie (met metalen munten in plaats van karton en nog een extra schuifhoes over de doos) en dat was het. Daardoor hield hij het project voor zichzelf zo simpel mogelijk zo dat de kans op vertragingen en problemen zo klein mogelijk waren. Het spel werd dan ook keurig op tijd bezorgd.  Ik had de deluxe editie gekozen en ben daar nog steeds heel blij mee. Clans is een geweldig spel en het is leuk om een mooie versie hiervan te hebben (al had de schuifhoes van mij niet gehoeven).

En ergens na Clans of Caledonia ging het “mis” en ben ik steeds makkelijker in Kickstarter-projecten gestapt. Ik vind het leuk om spellen via Kickstarter te kopen omdat je op die manier betrokken wordt bij het hele ontwerp- en productieproces (via de updates van de uitgever) en je vaak leuke extra’s krijgt (mooiere editie, promokaarten en/of kleine (exclusieve) uitbreidingen). Ik heb na Clans of Caledonia nog 10 spellen gebackt, namelijk Star Realms Frontiers, Mint Delivery, Dice Hospital, Everdeall, Seize the Bean, Dinosaur Island, Fireball Island, Neta-Tanka, Fantastic Factories en Wreck Raiders. Al deze spellen moeten nog worden afgeleverd, waarvan een paar “binnenkort”.

Ik heb van mijn Kickstarter-ervaringen veel geleerd over geduld hebben en hoe moeilijk dat soms is. In de maand dat een project op Kickstarter loopt, is de uitgever druk bezig om zo veel mogelijk mensen te interesseren in zijn project en geeft hij dus veel informatie over hoe mooi, leuk, interessant en vernieuwend het spel is. Van deze berichten word ik altijd heel hebberig. Eigenlijk wil je het spel gewoon meteen hebben, maar dat kan niet want vaak is het spel nog niet meer dan een goed uitgewerkt prototype.

Na afloop van de campagne neemt het aantal berichten dat je van de uitgever krijgt altijd drastisch af. Het is niet raar als je maandelijks berichten krijgt in plaats van dagelijks (en soms nog minder). Ik vind de berichten die ik krijg vaak wel heel interessant omdat de uitgever hierin verantwoording aflegt over wat hij doet om het spel dat jij gekocht hebt zo snel mogelijk op jouw stoep te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het perfectioneren van de spelregels, het laten maken van alle illustraties en het controleren van de proefdrukken van al het spelmateriaal (vaak verschillende rondes). Er moet vaak nog heel veel gebeuren en dan kan er dus ook heel veel mis gaan. Bij Dice Hospital keurde de uitgever bijvoorbeeld alle geproduceerde dobbelstenen af omdat ze een andere kleur hadden dan was afgesproken. Dit betekende dat alle dobbelstenen voor alle spellen eerst opnieuw gemaakt moesten worden en dus vertraging. Er zijn maar weinig projecten waar alles zonder problemen verloopt (maar ze zijn er wel).  In deze fase vind ik het doorgaans niet zo moeilijk om te wachten. De berichten focussen veel meer op het productieproces en dat is toch minder spellustopwekkend dan de verhalen tijdens de Kickstartercampagne waarin vooral het speelplezier centraal staat.

Vervolgens breekt de fase aan waarin het spel geproduceerd is en verstuurd gaat worden. Dit is de fase waarin ik het wachten het vervelendst vind. Vaak wordt gecommuniceerd vanaf welk moment met verzenden begonnen gaat worden en mijn natuurlijke reactie is om dan te verwachten dat ik een paar dagen later het spel in de bus zal hebben. Maar helaas gaat het nooit zo snel. Succesvolle Kickstarter-projecten worden door duizenden mensen gesteund. Er moeten dus duizenden pakketjes worden verstuurd en zelfs als je dit vanuit één centrale locatie doet kost dit dus heel veel tijd.

Het maakt daarbij verschil hoeveel verschillende soorten pakketten verstuurd moeten worden. Bij Clans of Caledonia waren er maar twee soorten spellen (de gewone en de deluxe editie) die verstuurd hoefden te worden. Dat is redelijk simpel. Maar bij sommige spellen is de hoeveelheid ad-ons enorm. Dit zorgt er voor dat er heel veel verschillende pakketjes verstuurd moeten worden. Dit kost natuurlijk al snel extra tijd.

Maar vaak worden de pakketjes niet vanuit één centrale locatie verstuurd, maar worden ze verdeeld over verschillende centra die de pakketjes van de mensen uit bepaalde landen (bijvoorbeeld Europa) vervolgens verder versturen. Dit doen uitgevers omdat op deze manier er voor gezorgd kan worden dat de backers geen invoerrechten meer hoeven te betalen als het pakket wordt bezorgd. Maar het nadeel is dat het vaak extra tijd kost voor de spellen in de locale distributiecentra (fulfillment-centre) zijn. De meeste spellen worden buiten Europa (vaak in China) gemaakt en moeten dus eerst naar Europa gebracht worden. Vaak gebeurt dit per boot (want dat is de goedkoopste manier om pakketten te verzenden). Een spel staat dan niet alleen een paar weken op de boot, maar het kost ook tijd om het spel op de boot te krijgen en het kost tijd om de spellen uit te laden, door de douane te krijgen en vervolgens moeten ze nog naar het distributiecentrum gebracht worden. Je bent zo een maand verder.

De reis naar sommige distributiecentra is korter dan naar andere en dus zie je vaak dat terwijl jij nog aan het wachten bent op je pakket, dat er in andere landen al pakketten worden bezorgd. En door het internet weet je dat nog ook. Mensen die hun spellen namelijk al ontvangen hebben laten dit vaak weten op de Kickstarter-pagina van het project (bij de comments) of via bijvoorbeeld Boardgamegeek. 

De Star Realms Frontiers campagne is hier een goed voorbeeld van. Het spel is in Amerika geproduceerd en wordt in Amerika op dit moment uitgeleverd naar alle Kickstarter-backers. Daar zijn ze al een paar weken mee bezig. Het spel gaat zelfs binnenkort in Amerika al verkocht worden in de winkels. Het spel vertrekt echter pas deze week op de boot naar de distributiecentra in de rest van de Wereld. De verwachting is dat de boot naar Europa (waar mijn spellen op staan) pas begin augustus aankomt. En dan kost het nog een paar weken om de spellen in het Europese distributiecentrum te krijgen. Ik hoop dat het pakket volgende maand bezorgd wordt, maar ik ben er niet zeker van. De mensen in Australië moeten nog langer wachten, daar komt de boot pas begin september aan en dan duurt het nog  ook weer een paar weken voor met het verzenden kan worden begonnen.

Omdat een aantal van de spellen die ik via Kickstarter gebackt heb, “binnenkort” bezorgd worden (of te wel hopelijk binnen twee maanden) ben ik op dit moment ontzettend ongeduldig. Ik heb via de updates al zo veel over de spellen gehoord dat ik ontzettend veel zin heb om ze eindelijk te gaan spelen. Natuurlijk heb ik genoeg andere spellen om de tijd door te komen (en daar zitten zelfs nog veel te veel ongespeelde spellen tussen), maar die wetenschap helpt maar matig.  Ik ben benieuwd hoe andere Kickstarter-backers hiermee omgaan.

6 opmerkingen:

Tventano zei

Nemo’s War kreeg ik recent eerst afgeleverd en pas een paar dagen later kwamen de eerste mails dat het binnenkort zou worden uitgeleverd. Fantastisch spel trouwens.

Dagmar zei

Daar kan je inderdaad ook nog van in de stress raken als iedereen verzendbevestigingen krijgt of zelfs al spellen. Fijn dat je spel netjes kwam en je er blij mee bent.

Unknown zei

Hihi, het klinkt heel herkenbaar allemaal wat je schrijft, hoor. Ik heb vorig najaar even een grote verslaving aan het backen van spelletjes gehad, waardoor ik nu - net als jij - op een tiental spellen zit te wachten. Everdell is de eerstvolgende, die moet er volgende week of de week erna aankomen, en daar ben ik héél benieuwd naar. Sommigen hadden al moeten geleverd zijn (Kill The Unicorns was beloofd voor mei), anderen komen er pas in 2019 aan. Maar ik vind het héél leuk om de berichten te volgen, om zo je spel stapje voor stapje dichterbij te zien komen, en om achter de schermen mee te volgen met het productieproces. Heel boeiend allemaal.
Het allermoeilijkste is om je in te houden, om niet in te gaan op elke suggestie die je van Kickstarter krijgt voor wéér een nieuw spel dat er toch zo fantastisch uitziet. Zo ben ik momenteel in dubio of ik Trogdor nu ga steunen of niet. Het ziet er geweldig leuk uit. Maar ik blijf mezelf flink vertellen dat ik dat spel niét nodig heb. :-)

Dagmar zei

Herkenbaar! Vooral met alle ad ons moet je je niet gek laten maken.

Trogdor ziet er inderdaad leuk uit, maar coöpjes komen te weinig op tafel dus ik sla hem over. En ik snap die arm aan de draak niet zo goed.

Stijn Lamers zei

Voor mij begon het ook vorig jaar, nadat ik me voor een CD voor het eerst op Kickstarter begaf (die er overigens nog steeds niet is, al een jaar te laat!). Ik dook daarna ook meer in bordspellen toen ik weer wat actiever werd in de hobby. Mijn eerste spel heb ik al ontvangen (Pigment), maar daar kreeg ik spijt van nog voordat ik hem had gekregen. Het eerste spel dat ik daadwerkelijk backte was Mint Delivery, die ik de komende dagen verwacht (samen met Mint Works). Daarnaast zal ook Palm Island deze maand binnenkomen. Net zoals jij wacht ik ook op Seize the Bean. Verder heb ik nog Tiny Epic Zombies, Unbroken, en The 7th Continent in de pijplijn.

Dagmar zei

Bij mij zat Everdell vandaag als eerste in de post. Hopelijk komen de mint-spellen nu ook snel.