zaterdag 9 juni 2018

Recensie: El Dorado

Een jaar of tien geleden zorgde Dominion in zijn eentje voor een compleet nieuw spelgenre: de deckbouwer. Het idee uit het ruilkaartspel Magic: The Gathering dat spelers hun eigen deck samenstellen om daarmee te spelen werd hier gepromoveerd tot het spel zelf. Sindsdien hebben talloze deckbouwers het leven gezien. Meestal met kaarten, soms ook met dobbelstenen of fiches. Ook bordspellen ontkwamen er niet aan. Net als Reiner Knizia, van wie het verhaal gaat dat hij nooit andermans spellen speelt, te druk als hij het heeft met het ontwerpen van tientallen spellen tegelijk.

El Dorado is daarvan het resultaat. Het te bouwen deck is nu alleen geen doel op zich, maar een ondersteuning voor wat zich op het speelbord afspeelt: een race naar het mythische El Dorado, dwars door dichte jungles met daarin rivieren, bergen, verstopte dorpen en andere hindernissen.

Met de kaarten in je deck verplaats je je ontdekker over het speelbord. Ieder terrein vereist zijn eigen kaartsoort. Behalve je ontdekker naar de finish te helpen, kun je kaarten ook gebruiken om betere kaarten te kopen om sneller te kunnen bewegen. Ondertussen probeer je manieren te vinden om van je minder goede kaarten af te komen. Onderweg kun je op sommige plekken halt houden om daar een bonus te verdienen, maar regelmatig moet je daarvoor een omweg afleggen of even pas op de plaats maken.

Voor het raceparcours kun je kiezen uit verschillende scenario’s, ieder met zijn eigen uitdagingen en hindernissen. Uiteindelijk telt maar één ding: als eerste de finish bereiken.

...en de waardering

El Dorado is een spel zoals alleen Knizia ze kan ontwerpen: soepel, vlot, toegankelijk en spannend tot het einde. Het aantal verschillende kaarten dat je kunt kopen is relatief beperkt en altijd dezelfde set, maar de verschillende scenario’s zorgen voor veel variatie. Zoals je mag verwachten van de spellendoktor zijn ze goed gebalanceerd: zo zijn binnenbochten weliswaar korter, maar ook moeilijker dan buitenbochten. Maar zelfs als je je zou beperken tot één scenario biedt het spel genoeg variatie. Er valt veel te kiezen over hoe je je route plant.

Ik zou willen stellen dat El Dorado een van de beste Knizia’s is van de afgelopen tien jaar. Ondanks de nominatie voor de Spiel des Jahres in 2017 is het spel hier een beetje onder de radar gebleven. Wat mij betreft is dat niet terecht. Het speelt met alle aantallen even goed en is ook wat dat betreft een absolute aanrader. Ik kan niet wachten op de uitbreiding.

Auteur: Reiner Knizia
Uitgever: Ravensburger (2017)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 4