woensdag 11 april 2018

Recensie: Quadropolis


In Quadropolis krijg je de droomopdracht van een planoloog: er moet een nieuwe stad ontworpen worden en je krijgt de vrije hand. Hoe ziet jouw droom-stad er dan uit? Ga je voor een stad met veel parken en winkels of wordt het een stad waar hard gewerkt gaat word in de havens en fabrieken. Maar vergeet niet om wat wooncomplexen in te tekenen, want als er niemand in je stad komt wonen, is er ook niemand om in je prachtige haven te werken.

Aan het begin van het spel krijgen de spelers een eigen spelersbordje met daarop een raster van 4 bij 4. Dit is de plattegrond van je stad. In het midden van de tafel komt een bord te liggen van 5 bij 5 vakjes waarop de verschillende beschikbare bouwwerken die je in je stad kan bouwen liggen. Iedere speler krijgt verder nog 4 architecten (genummerd van 1 tot en met 4).

De startspeler kiest één van zijn architecten uit en legt deze bij een rij of kolom bij het bord met de bouwwerken. Als je de architect met nummer 2 hebt gekozen, dan pak je het tweede gebouw in de rij of kolom waar je staat (en bij 3 pak je het derde gebouw, etc.). Je zet op het plekje waar je een gebouw weg pakte een mooie, grote, transparante pion. Vervolgens leg je het gebouw op je spelersbordje. Maar ook daarbij moet je het gebouw in of de rij of de kolom met hetzelfde nummer als dat van je architect leggen.

Op de gebouwen staan symbolen die aangeven hoeveel energie een gebouw produceert (fabrieken produceren bijvoorbeeld veel energie) en hoeveel inwoners het de stad oplevert (huizen leveren inwoners op). Op de gebouwen staat ook wat je nodig hebt om een gebouw te activeren (een woning heeft energie nodig om het te verwarmen en een fabriek heeft inwoners nodig om te komen werken). Een gebouw dat je niet activeert, telt aan het eind van het spel niet mee voor de eindwaardering.

De volgende speler mag vervolgens ook weer één van zijn architecten neerzetten, het bijbehorende gebouw pakken en plaatsen. Deze speler mag alleen zijn architect niet inzetten in de rij en kolom waar de architect van de vorige speler staat. Natuurlijk wordt de architect vervolgens weer op het plekje gezet waar de tweede speler een gebouw heeft gepakt. En helaas mag je ook geen architect op een andere architect leggen. Het aantal beschikbare plaatsen wordt dus steeds kleiner.

En zo pakken de spelers vier beuren lang een gebouw. Het kan alleen wel zijn dat je met je vierde architect niets meer kan pakken omdat er steeds minder plaatsen zijn waar je je architect mag zetten en er ook nog minder gebouwen liggen. Na de eerste ronde, volgen er nog 3 en dan zijn de steden klaar voor de eindwaardering.

Elk gebouw wordt op een andere manier gewaardeerd. Zo hangt de score van parken af van het aantal aangrenzende woningen. De waarde van een winkel hangt af van het aantal mensen dat er staat. En de waarde van de havens hangt af van hoe groot ze zijn. Nadat alle gebouwen zijn gewaardeerd, krijg je nog aftrek voor overtollige energie-eenheden en mensen. En wie dan de meeste punten heeft gescoord, wint het spel.

…en de waardering

Quadropolis is een heel leuk puzzelspelletje waar je van te voren bedenkt wat je wilt (een stad met veel parken, gebouwen en winkels), maar je gedurende het spel je plannen moet aanpassen omdat de gebouwen die jij op een bepaalde plek wilt plaatsen, niet beschikbaar zijn. Zo kan het zo maar zijn dat je aan het eind van het spel op een veld  dat op het snijpunt van kolom  1 en rij 3 ligt een park wil plaatsen omdat op alle velden er om heen woningen staan, maar dan zal je zien dat je nergens op het gebouwenbordje met een architect met waarde 1 of 3 een park kan pakken.

Je moet tijdens het spelen verder ook echt een beetje in de gaten houden wat de andere spelers doen. Misschien had je bijvoorbeeld geen havens in de planning zitten, maar als iemand anders vervolgens wel vol voor de havens gaat, dan is het slim om toch maar een haventegel te pakken omdat die je tegenstander anders echt te veel punten oplevert.







Auteur: Francois Gandon
Uitgever: Days of Wonder, 2016
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 30-60 minuten
Prijs: circa 45 euro

Geen opmerkingen: