woensdag 12 juli 2017

Recensie: Deep Sea Adventure

De kost gaat helaas vaak voor de baat uit. Zo ook voor duikers die op zoek zijn naar kostbare schatten. In Deep Sea Adventure ben je een armlastige duiker die op zoek gaat naar kostbare schatten op de zeebodem. Helaas ben je te arm om een eigen duikboot te huren en daarom moet je noodgedwongen samenwerken met nog een aantal andere duikers. En alsof het niet lastig genoeg is om met elkaar uit te vechten wie aan het raam mag zitten tijdens de boottocht, wordt het nog lastiger als jullie eenmaal beginnen met duiken. Want de duikboot heeft maar één zuurstoftank aan boord die jullie "eerlijk" moeten delen.

Aan het begin van Deep Sea Adventure wordt een duikboot-fiche op tafel gelegd waarop wordt bijgehouden hoeveel zuurstof er nog in de tank zit. Onder de duikboot wordt een spoor van fiches met schatten gelegd. Hoe verder de schatten van de duikboot verwijderd zijn, hoe waardevoller de schatten gemiddeld worden.

Elke speler krijgt een eigen pion (in de vorm van een duiker). In je beurt gooi je met twee dobbelstenen (op iedere dobbelsteen staat twee keer een 1, twee keer een 2 en twee keer een 3). Het aantal ogen dat je zo gooit geeft aan hoe veel stappen je mag lopen. Vakjes waar andere duikers staan moet je daarbij overslaan. Je mag vervolgens het eventuele schat-fiche oppakken van het veld waar je eindigt (je legt dan een rond fiche terug om aan te geven dat dat plekje leeg is).

Inderdaad, je mag de schat pakken, dit hoeft niet. Misschien wil je namelijk nog liever eerst een beetje dieper duiken voor je schatten begint te rapen. Er kleven namelijk grote risico’s aan het oprapen van schatten in dit spel. Allereerst begin je zuurstof te verbruiken zodra je een schat hebt opgepakt. Iedere beurt verbruik je net zo veel zuurstof als je schatten hebt opgeraapt. Hoe meer schatten iedereen heeft, hoe eerder de gezamenlijke zuurstoftank leeg is.

En alsof dat nog niet lastig genoeg is, blijken de schatten ook nog loeizwaar te zijn waardoor je minder makkelijk beweegt. Je voelt je net een toerist met een rolkoffer op de Amsterdamse keien. Iedere schat die je meesleept vermindert het aantal stappen dat je op basis van je dobbelsteen-worp gooit met één. De heenweg gaat in dit spel dus altijd makkelijker en sneller dan de terugweg.

Zodra de zuurstoftank leeg is, is de ronde afgelopen. Alle spelers die voor die tijd netjes met hun schatjes terug zijn gekeerd in de duikboot, scoren net zo veel punten als hun schatjes waard zijn. De spelers die echter nog onderwater waren, eindigen in een anoniem zeemansgraf.

Op deze manier speel je 3 rondes. Tussen de rondes in worden nog wel even de lege plekken weggehaald waardoor het minder ver duiken is naar de waardevollere schatten en de schatten van de verzopen duikers worden in stapeltjes van maximaal 3 achteraan het duikspoor gelegd. In de volgende ronde(s) tellen deze stapeltjes als één schat (soort van drie voor de prijs van één dus). Wie na drie ronden de meeste punten heeft verzameld, wint het spel.

...en de waardering

Deep Sea Adventure is een prachtig vormgegeven push-your-luck spelletje waar de pech van anderen gegarandeerd voor heel veel hilariteit zorgt. Het is niet ongebruikelijk dat zeker de eerste duikronde flink wat spelers niet meer op tijd boven komen. Maar lach niet te hard want voor je het weet raapt een speler die toch al reddeloos verloren is uit wraak nog wat schatten op waardoor hij nog meer zuurstof verbruikt en je zelf ook niet meer op tijd boven kan komen. Wie het laatst lacht, lacht immers het best. Door de dobbelstenen zit er natuurlijk een flinke geluksfactor in het spel, maar dat is alleen maar een extra kans op veel leedvermaak. Niet iedereen houdt van spellen waar geluk zo’n belangrijke rol speelt. Doordat het spel drie rondes duurt vind ik de geluksfactor niet erg, je kan altijd hopen dat het in de volgende ronde beter gaat en doorgaans ben je niet de enige met pech en kan je altijd nog heel hard lachen om het leed van een ander om je eigen ellende te vergeten.







Auteur: Jun Sasaki en Goro Sasaki
Uitgever: Oink Games, 2014
Aantal spelers: 2-6
Speelduur: 20 – 40 minuten
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Prijs: circa 17 euro

2 opmerkingen:

Henk Spaan zei

Inderdaad een heel leuk spelletje Dagmar. Wij spelen het ook met veel plezier. Misschien is Insider ( oink games ) ook wat voor je. In hetzelfde formaat doosje en net zo snel uit te leggen als Deep sea adventures. Meer genre partyspel met woord raden en geheime rol voor de Insider. Erg leuk!
Gr. Henk

Dagmar zei

Dank voor de tip! Ik was echt aangenaam verrast door dit spelletje, dus deze uitgever ga ik zeker in de gaten houden.