woensdag 17 mei 2017

Recensie: 7 Wonders Duel

Een van de populairste spellen voor grote groepen is 7 Wonders. De kracht van dit spel is dat het spel ongeveer net zo lang duurt met 2 spelers als met 7 doordat de kern van het spel bestaat uit het doorgeven van een hand kaarten waarbij je in je beurt telkens één kaart mag uitzoeken uit de hand die je gekregen hebt. Je kan dit spel ook met zijn tweeën spelen, maar het spel komt beter tot zijn recht met een groter aantal spelers. In 2015 werd de 7 Wonders-familie  (die naast het basisspel alleen bestaat uit een groot aantal uitbreidingen) aangevuld met tweepersoonsspel dat luistert naar de naam 7 Wonders Duel.

In 7 wonders Duel kruipen de spelers in de huid van twee leiders van grote beschavingen uit de oudheid die de strijd aangaan. Het is een strijd op drie fronten, je kan de ander namelijk verslaan door militaire overmacht, op basis van wetenschappelijke superioriteit of op basis van wie de meest ontwikkelde beschaving heeft. 7 Wonders Duel is een spel waar heel veel in gebeurt en je op heel veel verschillende dingen tegelijkertijd moet letten en tegen elkaar afwegen. Er gebeurt te veel in dit spel om op alles in te gaan, dus ik beperk me tot de hoofdlijnen.

Tijdens het spel verzamel je kaarten (ik leg zo uit hoe je dat doet).  Sommige kaarten zijn gratis, voor andere kaarten moet al bepaalde andere kaarten hebben of diep in de buidel tasten door bij te betalen voor de kaarten die je niet hebt. Er verschillende soorten kaarten. Allereerst heb je grondstofkaarten (bijvoorbeeld bakstenen,  hout of papyrus) die je helpen om later andere kaarten te kopen. Andere soorten kaarten leveren je beschavingspunten, wetenschap of militaire kracht op.

Het spel wordt over drie ronden gespeeld. Elke ronde worden 20 kaarten in een vast patroon neergelegd. De kaarten liggen dakpansgewijs over elkaar heen en liggen afwisselend open en dicht. In je beurt mag je telkens één kaart pakken van de onderste rij. Als de twee kaarten die op een gesloten kaart zijn weggehaald, dan wordt deze kaart opengedraaid. Soms wil je heel graag een kaart pakken maar zie je al dat je door die kaart weg te halen de andere speler de kans geeft om een nog betere kaart te pakken. Soms is dat genoeg reden om dan toch maar een andere kaart te pakken.

Het is heel belangrijk om snel wat grondstofkaarten te pakken. Deze heb je namelijk hard nodig om later andere kaarten te mogen pakken. Als je niet de juiste kaarten hebt om een kaart te pakken mag je ook altijd bij betalen. De prijs hangt af van hoeveel van deze soort kaarten je tegenspeler heeft. Je moet er dus voor waken dat de ander een grondstofsoort monopoliseert want dat kost je anders bakken met geld (waar je onder andere aan komt door kaarten af te leggen). 

De beschavingspunten zijn belangrijk omdat deze aan het eind van het spel je de overwinning op kunnen leveren. De vraag is alleen of de strijd wel op dit front beslist wordt. Als een speler namelijk een bepaalde militaire overmacht (aan militaire punten) weet te bereiken is de strijd meteen in zijn of haar voordeel beslist. Hetzelfde geldt voor de wetenschapspunten, als een speler 6 verschillende wetenschapskaarten te pakken heeft weten te krijgen wint deze speler ook onmiddellijk. Je moet tijdens het spel dus goed opletten dat je niet per ongeluk verliest omdat je op militair of wetenschappelijk gebied de boel hebt laten versloffen. Dan kan je nog zo veel beschavingspunten hebben verzameld voor de eindtelling, ze doen er dan simpelweg niet meer toe.

...en de waardering

7 Wonders Duel is een pittig maar leuk tweepersoonsspel. Er gebeurt zo veel en er zijn zo veel dingen waar je op moet letten, dat het spel met name in de smaak zal vallen bij fanatieke bordspelliefhebers. Voor mensen die af en toe een gezellig spelletje willen doen is het allemaal wat te complex en te veel van het goede.

Je moet in het spel de balans vinden tussen zelf de juiste kaarten te pakken voor de eindoverwinning terwijl je misschien ondertussen stiekem een militaire of wetenschappelijke overwinning probeert binnen te slepen. Maar de ander probeert dit ook dus je moet ook nog goed in de gaten houden dat je niet in een onbewaakt moment verslagen wordt op een van deze gebieden terwijl je net zo lekker bezig was om je beschavingsscore op te krikken. En dan moet je dus ook nog bij het pakken van de kaarten opletten welke andere kaarten in de onderste rij komen te liggen waardoor de andere speler daar uit kan gaan kiezen. Geregeld moet je hierbij hele lastige keuzes maken. En dat vinden wij spellenliefhebbers dus dan juist weer leuk. Het spel ziet er ook nog eens prachtig uit. Alleen de spelregels hadden van mij wel wat beter gestructureerd mogen zijn (ik zoek me altijd rot als ik even iets na wil kijken).







Naam: 7 wonders duel
Auteur: Antoine Bauza & Bruno Cathala
Uitgever: Repos, 2015 
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: circa 30 minuten
Prijs: circa 25 euro

2 opmerkingen:

Joost Kleppe zei

Één van de leukste korte spellen voor twee personen wat mij betreft. Je hebt echt het idee dat je een beschaving opbouwt, en je moet oorlog, cultuur en overwinningspunten alledrie goed in de gaten houden.

Dagmar zei

Wat grappig dat je zo in het thema zit. Dat heb ik bij dit spel helemaal niet. Ik vind het een leuk spel, maat het voelt als een nogal abstracte vorm van touwtrekken aan drie touwen tegelijkertijd waarbij je aan het gokken bent welk touw het winnende touw gaat worden.