zondag 29 januari 2017

Recensie: Tides of Madness

Het overkomt iedereen die een stuk schrijft of op een andere manier iets maakt, net nadat je stuk klaar is en je er niets meer aan kan doen krijg je een geweldig idee waardoor het nog beter had kunnen worden. Zo is het misschien ook wel gegaan nadat Kristian Curla Tide of Times had bedacht. Het spel was af, lag in de winkels en hij had een idee waardoor het spel nog beter had kunnen worden. Of het echt zo gegaan is weet ik niet, maar het zou zo maar kunnen.


Voor wie het niet kent, Tides of Time is een draftspel voor twee spelers. Je speelt drie rondes waarin je iedere keer begint met vijf kaarten op hand. Je kiest een van deze kaarten uit en geeft de rest door naar de andere speler. Vervolgens draai je beide de gekozen kaart open. Daarna kies je uit de vier kaarten die je kreeg weer een kaart, geef je de resterende drie kaarten door, etc. Alle kaarten bevatten twee elementen die van belang zijn, namelijk een gekleurd symbool en een puntenvoorwaarde. Zo is er een kaart waar je drie punten krijgt voor elke kaart met een rood sybool (maar deze kaart heeft dan zelf geen rood symbool maar een groen). Aan het eind van iedere ronde bepaal je je score. Beide spelers kiezen vervolgens één kaart uit die uit het spel gaat en één kaart die ze permanent houden (meenemen naar de volgende rondes). Vervolgens trek je twee extra kaarten zodat je weer vijf kaarten op handen hebt en speel je verder. Wie aan het eind de meeste punten heeft wint het spel.

Tides of Madness verloopt exact hetzelfde als Tides of Times, met één klein maar interessant verschil. Op sommige van de kaarten staan de tentakels van Cthulhu afgebeeld. Deze tentakels staan symbool voor de Madness die je langzaam steeds verder in zijn greep krijgt. Voor iedere kaart met de tentakels moet je tijdens de waardering aan het eind van een ronde een Madness-fiche pakken.

Aan de ene kant is dit fijn, want als je de meeste van deze fiches hebt gekregen in een ronde dan mag je kiezen uit het scoren van 4 bonuspunten óf het afleggen van één van de Madness-fiches. Nu vraag je je vast af waarom je in hemelsnaam voor het afleggen van een fiche zou kiezen als je punten kan scoren. Nou dat zit zo. Het is niet geheel zonder gevaar om veel Madness-fiches te verzamelen. Als je er namelijk negen of meer hebt dan is het spel onmiddelijk afgelopen en heb je verloren.

...en de waardering

Ik vond Tides of Time al een heel alleraardigst tweepersoonsspelletje, maar de kleine toevoeging van de Madness-fiches maakt het spel nog leuker. Het geeft je namelijk zowel een extra kans om punten te scoren, maar je loopt ook het risico dat het je ondergang wordt. Je moet dus echt opletten dat je niet zo veel fiches verzameld dat je in de gevarenzone komt waarbij je tegenstander je door constant alle kaarten zonder Cthulhu-tentakels te kiezen jou uiteindelijk met te veel kaarten met Cthulhu-tentakels opzadelt waardoor je je negende fiche krijgt. Dit geeft het spel echt een nieuwe dimensie die mij zo goed bevalt dat ik niet denk dat ik Tides of Time nog snel zal spelen omdat ik altijd liever dit spel uit de kast trek.







Auteur: Kristian Curla
Uitgever: Portal Games
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 15 minuten
Prijs: circa 10 euro

Geen opmerkingen: