vrijdag 4 november 2016

Recensie: Pandemic Reign of Cthulhu

Pandemie is een mega populair coöperatief spel waarin je ziekten moet verslaan. Cthulhu is een monster (een zogenaamde Great Old One) dat verzonnen is door H.P. Lovecraft. Cthulu speelt een belangrijke rol in de vele verhalen en spellen die in de door Lovecraft verzonnen wereld afspelen. Dit is een soort van lugubere retro fantasy wereld waarin om onduidelijke redenen mensen proberen Cthulhu en zijn vrienden te bevrijden uit de gevangenis in een andere dimensie waar ze gevangen worden gehouden. De vraag is wat hebben Pandemie en Cthulhu met elkaar gemeen? Tot een half jaar geleden zou mijn antwoord zijn geweest “helemaal niets”. Maar dat veranderde toen ik hoorde dat er een Pandemie-versie uit zou komen met Cthulhu thema.

Shoggots en Cultists
In Pandemic Reign of Cthulhu is het weer eens zo ver. De Grote Ouden (met Cthulhu als eindbaas) doen weer eens een poging om te ontsnappen uit hun gevangenissen in andere dimensies door de hulp in te schakelen van Shoggoths (soort monstertjes) en Cultists (mensen die niet goed bij hun hoofd zijn). De hulpjes zijn op vier plaatsen bezig om een Poort te open voor Cthulu om door heen te komen. De spelers kruipen in de huid van de Good Guys: de dappere onderzoekers die dit proberen te voorkomen. De Good Guys winnen als het ze lukt om de vier Poorten voorgoed te sluiten.

De onderzoekers
Zoals de naam al aangeeft leunt het spel zwaar op Pandemie. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het 90% pandemie is, met 5% kleine veranderingen 5% extra thema (terug te vinden in het gebruik van miniaturen in plaats van simpele pionnen en blokjes en de prachtige vormgeving van het bord en de speelkaarten). Iedere speler kruipt in de rol van een onderzoeker en iedere onderzoeker heeft een speciale actiemogelijkheid. In je beurt mag je vervolgens eerst vier acties uitvoeren waarmee je probeert zo veel mogelijk cultists en Shoggoths van het bord te verjagen terwijl je ondertussen probeert 5 kaarten in een van de kleuren van de steden op het bord te verzamelen omdat je die nodig hebt om de Poort te sluiten. Vervolgens trek je twee nieuwe handkaarten en daarna moet je een aantal Summoning Kaarten opendraaien die aangeven waar op het bord extra Cultist worden geplaats. Als er niet meer genoeg Cultists zijn om op het bord te zetten, dan verliezen de spelers direct. Nieuw is dat de handkaarten er ook voor zorgen dat al aanwezige Shoggoths soms gaan lopen in de richting van de dichtstbijzijnde Poort. En het is slecht nieuws is als ze deze bereiken…..

Detail van het bord
Op het moment dat een Shoggoth een poort bereikt, wordt namelijk een vriendje van Cthulu wakker. Of te wel, je moet een kaart open draaien en daarop staat een vervelende actie die je direct moet uitvoeren of soms zelfs een vervelende actie die de rest van het spel blijft gelden. Op de zevende kaart staat Cthulhu en als je deze opendraait dan heb je verloren.

Cthulhu en zijn vriendjes
Dit is echter niet de enige reden waarom je deze kaarten moet opendraaien. Ook als je ergens een vierde Cultist zou moeten plaatsen, dan draai je een kaart met een Grote Oude open. En alsof dat nog niet moeilijk genoeg is, zitten tussen de handkaarten ook nog een aantal Evil Stirs kaarten. Als je zo’n kaar trekt dan moet je ook weer een Grote Oude wakker maken (naast allemaal andere ellende die gebeurt, zoals dat er een nieuwe Shoggoth opduikt).

Iedereen zal begrijpen dat als je in zo’n duistere tijd leeft, je het risico loopt om door te draaien. De dappere onderzoekers zijn aan het begin van het spel nog in het bezit van hun volle verstand (aangegeven met Sanity tokens). Maar op verschillende momenten in het spel kan je wat van je verstand kwijt raken. Het kan zelfs zo zijn dat je al je verstand kwijt raakt. In dit geval draai je je karakter kaart om en neemt je bijzondere eigenschap in kracht af. Als alle spelers hun verstand verliezen, dan is het spel ook verloren. 

...en de waardering

Pandemic Reign of Cthulhu voelt voor mij aan als een fan-versie van een jongetje van 12 dat heel erg van Pandemie houdt en heel erg van Cthulhu en gaaf vond om dus een Cthulhu versie van Pandemie te maken en dat het heel belangrijk vond dat het er echt super super cool uit zou zien. Nou dat laatste is zeker gelukt! Het spel ziet er fantastisch uit. Gelukkig is de auteur van dit spel heel dicht bij het originele Pandemie gebleven en daardoor is er verder niets grondig mis gaan. Het spel zit degelijk in elkaar. Fans van Pandemie zullen dit spel dus ook best kunnen waarderen.

De vraag is wel wat deze versie dan nog toevoegt aan de spellenwereld. Wat mij betreft niet genoeg omdat het grote verschil met name in de uitvoering en het thema zit met een paar kleine twists die te onbetekenend zijn om het spel echt een andere gevoel te geven. Kortom: leuk voor een keertje (bijvoorbeeld met Halloween), maar blinkt helaas vooral uit op het gebied van de uitvoering en niet vanwege het spel zelf.








Auteur: Chuck D. Yager
Uitgever: Z-man Games, 2016
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Speelduur: circa 45 minuten
Prijs: circa 50 euro

1 opmerking:

Dirk zei

Kan je dan niet beter Eldritch Horror op tafel brengen?