woensdag 26 oktober 2016

Recensie: Steam Time


Stevige spellen met een stevige speelduur laat ik meestal aan mijn neus voorbij gaan omdat de kans dat ik die spellen ga spelen te klein is om de aanschaf te verantwoorden. Maar soms is zo’n spel zo leuk, dat ik toch overstag ga. Dat was het geval bij Steam Time op Spiel 2015. Steam Time is een stevige workerplacer in een Steam Punk jasje dat ik na één keer spelen in mijn hart sloot. Tot mijn verbazing is het spel al snel zonder veel ruchtbaarheid verdwenen in het oerwoud aan nieuwe spellen dat jaarlijks uitkomt. De vraag is of dat terecht is…..

In Steam Time kruipen de spelers in de huid van tijdreizigers in een Steam Punk wereld. De tijdreis wordt per zeppelin afgelegd. Je kan met je zeppelin een bezoekje brengen aan stonehenge, de Chinese Muur, de Piramides en de beelden op het Paaseiland. Dit is een echter een heel dun thematisch sausje dat niet verder gaat dan de vormgeving van het spel. Het spel zelf is een workerplacer waar je moet proberen zo veel mogelijk punten te verzamelen. Voor ongeveer alles wat je in het spel kan doen, krijg je punten, maar het is de kunst om die combinaties van acties te kiezen die de meeste punten oplevert. Het is een spel waar heel veel gebeurt en alles op ingenieuze wijze in elkaar grijpt.

Op iedere locatie zijn er verschillende acties die je uit kan voeren. Zo kan je bijvoorbeeld kristallen in verschillende kleuren kopen (en die kristallen kan je later gebruiken om andere zaken aan te schaffen), je kan bekende wetenschappers ontmoeten die je leuke dingen cadeau doen of je zeppelin uitbreiden (wat je iedere volgende ronde extraatjes oplevert). Bij iedere actie hoort ook een bonusactie. En hoe goed die is hangt er van af hoe goed de cockpit van je zeppelin van kristallen is voorzien. Als je er bijvoorbeeld voor hebt gekozen om bekende wetenschappers te ontmoeten, dan ga je daarna kijken hoeveel blauwe kristallen je verzamelt hebt. Voor iedere blauwe kristal krijg je dan één extra stoom (en dat kan je weer gebruiken om kristallen van kleur te laten veranderen of om punten te scoren).

Iedere speler heeft iedere ronde drie zeppelins. Ieder tijdperk kan maar door één zeppelin worden bezocht en bovendien moet je in de gaten houden dat de zeppelins alleen vooruit kunnen vliegen (iedere volgende zeppelin moet dus op een verder weg gelegen locatie gezet worden).

...en de waardering

Ik vind Steam Time een heerlijk spel. Er gebeurt heel veel, maar na twee rondes valt alles keurig op zijn plek omdat alles hele goed in elkaar grijpt. Ik snap echter wel dat mensen afgeschrikt worden door de complexiteit van het spel. Zeker doordat allerlei elementen met elkaar verbonden zijn is het lastig om het spel goed uit te leggen omdat erg veel tegelijkertijd gebeurt en je dus aan het begin veel moet vooruitverwijzen (bijvoorbeeld: en dan krijg je dus stoom en ik ga straks uitleggen wat je daarmee kan doen). Het is dus geen spel voor mensen die af en toe eens een spelletje doen, maar de liefhebbers van het zwaardere werk zullen zich kostelijk vermaken met dit spel. Een beurt is op zich simpel (kies een locatie en voer de actie en bonusactie uit), maar doordat op elke plek maar één zeppelin kan staan (en je tegenstanders je plannen dus flink in de war kunnen sturen door net die cruciale actie voor je neus weg te kapen) en je bovendien maar naar één plek per locatie kan gaan en ook nog vooruit moet vliegen is het een leuke puzzel om te bedenken wat je in je beurt gaat doen.






Auteur: Rüdiger Dorn
Uitgever: Kosmos, 2015
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur:  90 minuten
Prijs: circa 40 euro

Geen opmerkingen: