vrijdag 12 juni 2015

Recensie: Sushi Go

Spellen over de Japanse keuken zijn de laatste tijd bijzonder populair. Een paar jaar geleden zagen we natuurlijk al Geharrewar in de Suhshibar en Wasabi, op Spiel 2014 werden we vergast op Sushi Dice en dit jaar haalt White Goblin Games Sushi Go naar de Nederlandse markt.

Sushi Go is gebaseerd op het doorgeefprincipe van spellen als Fairy Tale en 7 Wonders. Spelers krijgen een hand met kaarten, kiezen er daarvan eentje uit en geven de rest door aan de speler naast hen. De gekozen kaart legt iedereen voor zichzelf neer. Als alle kaarten doorgegeven zijn en iedereen evenveel kaarten voor zich heeft liggen volgt er een puntentelling. Of en hoeveel punten je krijgt verschilt per kaart: bij de maki rolletjes moet je de meeste hebben verzameld, van sashimi’s moet je setjes van drie verzamelen en de nigiri’s leveren pas veel punten op als je eerst wat wasabisaus hebt opgeschept.

Sushi Go is een viergangenmenu: je speelt drie doorgeefrondes inclusief puntentelling. Na afloop worden er punten uitgedeeld voor het toetje. Tijdens de rondes kun je ook puddingen verzamelen. Die blijven als enige kaarten liggen tussen de ronden, maar doen pas aan het eind mee met de telling. Als na de vierde telling ook de punten voor de puddingen vergeven zijn wint de speler met de meeste punten.

…en de waardering

Waar 7 Wonders een complexere variant in het genre is, is Sushi Go juist een van de meest eenvoudige. Dat maakt het voor verwende veelspelers misschien wat te luchtig, voor gezinnen en gelegenheidsspelers is het ideaal. Het is eenvoudig om te begrijpen, maar biedt met de verschillende kaarten genoeg mogelijkheden om verschillende strategieën te proberen. Vooral de eetstokjes, die geen punten waard zijn maar die je eenmalig in kunt zetten om een keer twee kaarten te mogen houden geven het spel wat extra tactiek.


Wat mij betreft is de vormgeving een groot pluspunt van het spel. De vrolijke pastelkleurige kaarten met schattige anime illustraties zullen zeker voor kinderen de speelvreugde vergroten. Ten slotte is het bijzonder fraaie bento boxje waar het spel in zit de kers op de taart.


Auteur: Phil Walker-Harding
Uitgever: White Goblin Games, 2015
Aantal spelers: 2 tot 5, vanaf 8 jaar
Speelduur: ca. 20 tot 30 minuten
Prijs: ca 10 euro

Geen opmerkingen: