maandag 15 juni 2015

Recensie: Star Realms

Sinds Dominion eind 2008 ten tonele verscheen, is de spellenwereld overspoeld met ‘deckbuilding’ kaartspellen (en zelfs dobbelspellen). Daarin begin je met een klein setje eenvoudige kaarten, die geld opleveren om steeds meer en betere kaarten te kopen in je ‘deck’ (stapel) en uiteindelijk het beste deck met de meeste punten te hebben.

Niet alle spellen in dit genre vond ik even geslaagd, al heb ik slechts een fractie gespeeld. Dominion staat bij mij nog eenzaam aan de top, het enige spel dat daarbij in de buurt komt is Ascension. Maar nu is er Star Realms, dat vooral schatplichtig is aan Ascension. Niet toevallig zijn beide spellen ontworpen door doorgewinterde Magicspelers.

Net als in Ascension start je met tien basiskaarten, die ofwel geld opleveren om kaarten te kopen, of vuurkracht om schade te doen. Ook hier is er een grote stapel kaarten, waarvan er altijd vijf open op tafel komen. Dit zijn de kaarten die je kunt kopen, mits je de prijs kunt betalen. Vuurkracht gebruik je alleen om je tegenstander schade te doen. In je beurt heb je vijf kaarten, die je allemaal mag spelen, waarna je gespeelde kaarten aflegt en weer vijf nieuwe trekt.

Het doel van het spel is om je tegenstander als eerste van vijftig op nul levens te brengen. Met je startkaarten begin je niet zoveel, maar de kaarten die je kunt kopen leveren al snel heel veel vuurkracht op. Die kaarten zijn er in twee soorten: schepen en bases. Schepen speel je een keer en gaan daarna naar je aflegstapel, bases blijven voor je liggen totdat je tegenstander zijn vuurkracht gebruikt om ze te elimineren. Ze vormen zo een verdedigingslinie en leveren daarnaast kleine, maar permanente en interessante voordelen op.

…en de waardering

Ik ben een groot liefhebber van kaartspellen, vooral het soort waarbij je tactische combo’s moet maken en alles draait om opportunistisch en efficiënt spel. Star Realms valt volledig in dat profiel en komt ook nog eens in een bijzonder compact doosje tegen een uiterst vriendelijke prijs.

Een mogelijk nadeel van Star Realms is dat geluk, nog meer dan in tweelingbroer Ascension, een grote rol kan spelen. Als je tegenstander in het begin die goede en betaalbare kaarten voor je neus wegkaapt is het soms moeilijk om terug te komen. Maar omdat het zo’n kort en snel spel is, vind ik dat geen probleem. En razendsnel is Star Realms. Je beginkaarten zijn erg slecht, maar binnen no time heb je enkele monsterkaarten in je deck en kun je serieus schade gaan doen. Van een trage opbouw is geen sprake, alles escaleert razendsnel.

Liefhebbers van snelle kaartspellen en deckbuilders doen zichzelf tekort als ze Star Realms laten liggen.


Auteurs: Robert Dougherty en Darwin Kastle
Uitgever: White Wizard Games, 2014 (http://www.starrealms.com)
Aantal spelers: 2, vanaf 12 jaar
Speelduur: ca. 15-20 minuten
Prijs: ca 12 euro

Geen opmerkingen: