dinsdag 14 april 2015

Recensie: Machi Koro: Haven

Toen het spel Machi Koro uitkwam, sloeg het in als een bom. Het spel kwam uit op Spiel 2013 bij een kleine Japanse uitgever. De paar exemplaren die beschikbaar waren, waren in enkele minuten uitverkocht. De gelukkigen die het spel hadden gekocht of het hadden gespeeld waren doorgaans erg enthousiast. Binnen de kortste keren was dit hét spel dat je gespeeld moest hebben. Maar door de slechte verkrijgbaarheid, viel dat nog niet mee. En deze schaarste duwde de populariteit alleen nog maar naar grotere hoogte. Inmiddels is Machi Koro door verschillende uitgevers opgepikt en is het spel prima te verkrijgen en heeft het spel ook een plaats in mijn spellenkast gekregen. Ik vond het een leuk spel, maar vond dat er wat weinig variatie in zat. Gelukkig leent het spel zich prima voor uitbreidingen. De Haven is de eerste uitbreiding die is uitgebracht end de tweede uitbreiding is inmiddels ook al aangekondigd. Ik verwacht bovendien niet dat dat de laatste zal zijn....

De uitbreiding bestaat uit twee delen: nieuw spelmateriaal en nieuwe regels.
Allereerst zitten er heel veel nieuwe gebouwen-kaartjes in. Je krijgt onder andere per speler drie extra startkaarten (twee nieuwe bezienswaardigheden en een nieuw startgebouw). Verder zitten er nog 58 (!) andere nieuwe kaarten in het spel, zoals een bloemenveld (1 munt als iemand 4 gooit), bloemenwinkel (1 munt per bloemenveld als je zelf 6 gooit), een pizzeria (1 munt van iedereen die 7 gooit) en het belastingkantoor (de helft van de munten van iedere speler die 10 of meer munten heeft als jij 8 of 9 gooit). Je kan er voor kiezen om een deel van deze kaarten te gebruiken in plaats van de kaarten uit het basisspel.

In plaats daarvan (het tweede deel van de uitbreiding) kan je er ook voor kiezen om het spel op een heel andere manier te spelen. Je moet dan alle kaarten uit het basisspel en de uitbreiding door elkaar schudden. Vervolgens leg je tien verschillende kaarten open (als je een kaart opendraait die er al ligt, leg je hem op de al liggende kaart). Voor de rest is het spel hetzelfde gebleven (proberen als eerste de bezienswaaardigheden te bouwen).

En de waardering...


Deze uitbreiding is een schot in de roos. Niet alleen zitten er veel leuke nieuwe gebouwenkaartjes in de uitbreiding, maar vooral de nieuwe manier van spelen bevalt mij erg goed (dit kan overigens ook met alleen het basisspel al). Het spel wordt er minder voorspelbaar van (ik merkte dat het basisspel vaak toch wel op dezelfde manier verliep). Hier moet je het doen met de kaarten die te koop zijn en dat dwingt je om flexibel te gaan spelen en het maximale te halen uit wat beschikbaar is. Het nadeel hiervan is dat het spel wel wat langer kan duren (je speelt minder efficiënt). De speelduur wordt verder opgerekt doordat je niet 4 maar 6 bezienswaardigheden moet bouwen van  (waarvan de duurste zelfs 30 munten kost).  







Auteur: Masao Suganuma
Uitgever: White Goblin Games (2015)
Aantal spelers: 2-5
Speelduur: circa 30-60 minuten
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Prijs: circa 15 euro

Geen opmerkingen: