woensdag 11 maart 2015

Crowdfunding, een paar gedachten

In de spellenwereld (en daarbuiten) neemt crowdfunding een steeds belangrijkere plaats in. Crowdfunden is een manier om een nieuw project (bijvoorbeeld een nieuw spel) te financieren. Vroeger moest je naar de bank of naar je rijke suikeroom als je een geniaal plan had voor een nieuw product en dat zelf wilde gaan produceren en verkopen, nu kan je je aanmelden op een crowdfund-website (zoals Kickstarter of IndieGoGo). Daar presenteer je je plan en vraag je mensen (de crowd) om je te steunen, bijvoorbeeld door een kleine bijdrage te doen of door toe te zeggen dat je dat je het product zal kopen als het echt gemaakt wordt (een pledge).

Ik heb zelf aan drie crowdfunding-projecten meegedaan. Als eerste maak ik al een aantal jaar ieder jaar een bedragje over aan Boardgamegeek en draag zo mijn steentje bij aan hun voortbestaan. Verder heb ik vorig jaar meegedaan aan het financieren van het derde seizoen van Tabletop. In ruil voor mijn financiële bijdrage kreeg ik zelfs nog een sticker, button en een paar kaarten voor een spel dat ik niet heb (cards against humanity) én kan ik natuurlijk nu naar Tabletop kijken. En vorige maand heb ik me ingeschreven voor het Thunderbirds spel met alle uitbreidingen.

Ik vind crowdfunden een machtig interessant fenomeen (zal wel een economen-kwaaltje zijn) en wil in dit blog graag een paar van mijn overpeinzingen met jullie delen.

Allereerst is crowdfunden niet geheel nieuw. Boardgamegeek en vele andere goede doelen vragen al eeuwen aan het volk om een kleine bijdrage zodat zij hun goede werken kunnen blijven doen. De term liefdadigheid is voor deze groep projecten wellicht passender dan crowdfunden, maar eigenlijk komt het op hetzelfde neer. Doordat heel veel mensen een beetje geld geven, is er toch een berg geld waardoor een groot doel kan worden bereikt. Dit soort projecten kenmerkt zich door het gebrek aan wederkerigheid: je betaalt wel maar krijgt er zelf niets voor terug.

Wat wel nieuw is (voor zo ver ik weet) is dat via crowdfunding ook nieuwe producten worden gefinancieerd. Als je nu een goed idee hebt, dan kan je proberen dat idee rechtstreeks bij de toekomstige kopers van jouw product onder de aandacht brengen. Op die manier kan je wachten met het daadwerkelijk gaan produceren van jouw product tot genoeg mensen hebben beloofd om het product te gaan kopen om er voor te zorgen dat je uit de kosten bent.

Ik vind het interessant om te kijken welke tactieken crowdfund-projecten toepassen om mensen over de streep te trekken om geld te geven.  Ik zal er hieronder een paar bespreken, er zijn er vast nog meer, dus vul vooral aan als je er nog een weet.

Allereerst wordt gebruik gemaakt van schaarste. Je kan je maar een bepaalde periode inschrijven voor het project en daarna is het te laat. Mensen houden niet van schaarste en zijn bang om achter het net te vissen. Daarom zullen ze net wat sneller toehappen als ze maar tijdelijk kunnen deelnemen. Een andere vorm van schaarste is dat sommige projecten gebruik maken van Early Bird Pledges. Deze mensen betalen bijvoorbeeld minder of krijgen iets extra’s dat latere inschrijvers niet krijgen. Hier is vaak het aantal plaatsen schaars en worden mensen dus aangemoedigd om niet te lang na te denken.

Crowdfund-projecten werken ook heel direct in op de hebzucht van mensen. Veel projecten maken gebruik van zogenaamde stretch-goals. Bij verschillende omzetdrempels (of aantallen deelnemers) wordt er iets extra’s aan het project toegevoegd. Het idee hierachter is dat als het budget toeneemt er door de schaalvoordelen meer geld is voor de ontwikkeling van het product (nieuwe kleuren, extra uitbreidingen, mooiere vormgeving). Het fijne voor het project is dat hoe meer stretchgoals gehaald worden hoe meer mensen het gevoel krijgen dat ze iets mislopen als ze niet meedoen (want straks in de winkel krijg je dan een minder mooi product). Als ik een crowdfund zou doen, zou ik dan ook proberen om veel makkelijk te bereiken stretchgoals in te bouwen zodat de lijst met goals de gehaald is snel groeit waardoor het project nog aantrekkelijker wordt (schaarste doordat deze steeds aantrekkelijkere aanbieding maar beperkt geldig is).

Een ander mooi effect van deze stretchgoals is dat je er zichtbaar mee maakt dat al heel veel andere mensen mee doen. En laten mensen nou gevoelig zijn voor wat andere mensen doen. Onbewust willen we graag bij de groep horen. En als een spel zo aanslaat, dan moet het wel goed zijn en wil je niet die loser worden die achter het net viste. Hoe succesvoller een project is, hoe meer mensen het zal aantrekken. Omgekeerd zullen projecten die niet snel van de grond komen het door dit effect heel moeilijk krijgen (als niemand er wat in ziet, dan zal het ook wel niets zijn).

Een andere interessante optie die crowdfund-projecten aanbieden is om een hele kleine pledge te doen (1 euro/pond/dollar). Op deze manier kunnen mensen laten zien dat ze het een sympathiek project vinden. Een euro/pond/dollar mis je niet en een klik is snel gedaan en dan steun je toch maar mooi dat goede idee. Het interessante is dat uit de gedragswetenschap bekend is dat mensen graag consequent willen zijn. Als je dus al een euro/pond/dollar hebt gegeven heb je al toegegeven dat je het product wel zou willen hebben. Het is dan eigenlijk raar als je niet “all the way”. Ik gok dus dat de kans groot is dat mensen die een pledge hebben gedaan voor een symbool-bedrag, later alsnog over gaan tot de aanschaf van het hele product. Bovendien ben je dan je euro/pond/dollar kwijt zonder er iets voor terug te krijgen (mensen houden niet van verliezen).

Een andere manier waarop crowdfunders gebruik maken van onze neiging tot consequent willen zijn is door add ons aan te bieden. Je hebt het hoofdproduct al gekocht en dus wil je vast ook nog wel het bijbehorende …… (vul maar in). Voor Thunderbirds proberen de makers bijvoorbeeld nu extra geld binnen te harken door dat je een roleplaying-add-on kan kopen (je kan het spelmateriaal van het bordspel gebruiken om er een roleplaying game mee te spelen. Ik heb niets met roleplaying, maar ik betrapte mezelf er op dat ik serieus aan het overwegen was om deze add on ook maar te nemen.

Ook worden door crowdfunding-projecten gebruik gemaakt van mensen met autoriteit. Als een bekende blogger of recensent zegt dat een spel goed is, dan geloven mensen dat eerder dan als Tante Annie uit Moddergat een spel aanprijst. Slimme crowdfunders proberen dus op hun pagina linkjes te plaatsen naar toonaangevende mensen die hun product aanprijzen.

Het laatste trucje dat crowdfunders gebruiken om je over de streep te trekken is volgens mij dat ze gebruik maken van onze natuurlijke neiging tot “voor wat hoort wat”. Mensen staan niet graag bij iemand anders in het krijt en als iemand je dus zo maar iets geeft, dan ga je onbewust op zoek naar een manier om iets terug te doen. Goede doelen maken gebruik van dit principe door in de bedel-enveloppen om een pen te stoppen. Crowdfunders maken hier gebruik van door updates te sturen. Voor mijn Thunderbirds-plegde heb ik gisteren de 16e mail met update gestuurd. Ik vind het heel aardig dat de makers zo goed hun best doen om mij op de hoogte van de voortgang van het project te houden (ze schrijven bijvoorbeeld dat het ze gelukt is om de verzendkosten te verlagen en dat de mallen bijna klaar zijn). Omdat zij moeite voor mij doen, wil ik moeite voor hen doen, bijvoorbeeld door het project bij mijn vrienden onder de aandacht te brengen (met als bijkomend voordeel dat ik dan ook weer meer krijg als we daardoor stretchgoals halen).


Er zijn dus veel manieren waarop Crowdfunders proberen je over de streep te trekken. Is dit erg? Ik vind van niet, uiteindelijk beslis je nog altijd zelf. Ik denk wel dat het goed is om even na te denken waarom je overweegt om mee te doen en of je het product echt wilt hebben (als je nooit roleplaying games speelt, dan moet je er misschien niet een gaan kopen, alleen maar omdat Wil Wheaton heeft gezegd dat het een goed spel is en je er een gratis flesje nagellak bij krijgt). Maar eigenlijk geldt dat net zo goed in de winkel. Ook daar proberen slimme verkopers je over te halen om producten aan te schaffen die je eigenlijk niet wilde. 

4 opmerkingen:

Michiel zei

Het is goed dat je de toegepaste trucs in elk geval doorhebt. Crowdfunding, ik doe er niet aan. Nog zelden iets bijzonders gespeeld dat via crowdfunding tot stand is gekomen. Wel veel slechte, niet goed ontwikkelde doch wel overgeproduceerde spellen tegengekomen. Of redelijke spellen die helemaal niets nieuws doen. De zoveelste standaard workerplacer bijv.. Ik heb zeer veel vertrouwen in de spelselectie en de spelontwikkelkwaliteiten van vooral de gerenommeerde Duitse uitgevers. En mocht er dan echt eens iets bijzonders tussen al dat crowdfundgeweld zitten, dan komt het uiteindelijk ook wel via de reguliere kanalen beschikbaar.

vdbmalmsteen zei

Mooi artikel. Mensen die geinteresseerd zijn in crowdfunding en de kant van de "publisher" kunnen terecht op:

http://stonemaiergames.com/ks-lessons-full-list-chronological/

Zij helpen andere "publishers" verder met hun ervaring uit hun geslaagde crowdfundingprojecten.

Michiel, er komen relatief veel bekende spellen uit via crowdfunding die daarna opgepikt worden door een grotere uitgever. Ook veel uitgevers gebruiken tegenwoordig eerst crowdfunding. Je zou verbaast kunnen zijn.

Dagmar zei

Michiel, ik ben ook niet zo'n fanatieke crowdfunder en deel dus wel je mening dat het in veel gevallen helemaal niet erg is om te wachten met het kopen van een spel tot het in de winkel ligt. Met een beetje geluk bespaar je jezelf daarmee kinderziektes (van de eerste druk) en wellicht ook wel een overdaad aan extra's waar je niets aan hebt (leuk al die strechgoals, maar heeft het spel wel de draagkracht voor tig uitbreidingen). Maar soms is het leuk om eens een gokje te wagen en daarom probeer ik nu eens een crowdfund-project.

vdbmalmsteen, dank voor je tip, die blogs ga ik zeker lezen. Leuk om een kijkje te krijgen in de keuken van een crowdfunder!

Peter Hein zei

Aan crowdfunding heb ik nooit meegedaan (om dezelfde redenen die Michiel noemt), maar heb wel eens een spel gekocht dat ooit met crowdfunding is opgezet en ook daarna de moeite bleek.