woensdag 21 januari 2015

Recensie: Five Tribes

Het nieuwste spel van Days of Wonder heet Five Tribes, The Djinns of Naqala. Dit beeldschone spel speelt zich af in de wondere wereld van duizend-en-één-nacht (denk Aladdin of de Fata Morgana attractie in de Efteling). Djinns zijn bovennatuurlijke wezens en Naqala is een verwijzing naar het belangrijkste spelmechanisme in Five Tribes. Naqala is namelijk het Arabische woord voor “bewegen” en dit woord is de naamgever voor het spel Mancala (ik gok dat Naqala langzaam aan verbasterd is tot Mancala). De titel van het spel is dus in ieder geval goed doordacht, maar hoe zit het met de rest van het spel.

Het centrale spelmechanisme van Five Tribes is geleend van Mancala. Mancala is een oud spel dat traditioneel gespeeld wordt op een rond bord dat bestaat uit allemaal kleine bakjes waarin schelpjes (of zaden) zitten. In je beurt pak je alle schelpjes uit een bakje en leg je in elk volgend bakje op het spoor één schelpje neer. Vervolgens mag je alle schelpen pakken uit het laatste bakje waarin je een schelpje legt.

In Five Tribes begin je met een bord opgebouwd uit losse vierkante tegels (6 bij 5 tegels groot) waar op elke tegel drie gekleurde poppetjes staan. Door middel van een veiling wordt besloten in welke volgorde de spelers aan de beurt zijn.

In je beurt pak je alle poppetjes van een tegel en zet je die één voor één neer op aangrenzende tegels. Je moet er daarbij wel opletten dat je de laatste pop op een tegel zet waar al andere poppen in die kleur staan. Vervolgens activeer je automatisch de actie die bij die tegel hoort. Er zijn verschillende soorten acties, zoals het mogen kopen van goederenkaarten, het moeten bouwen van een palm of een paleis of het mogen kopen van een Djinn.  Daarnaast krijg je alle poppen in de kleur van de laatst geplaatste pop  van die laatste tegel. Er zijn vijf verschillende kleuren poppen en iedere kleur heeft zijn eigen bijzondere eigenschappen. Zo leveren gele en witte poppen punten op aan het eind van het spel, leveren blauwe poppen punten op, geven rode poppen je het recht om andere poppen te verwijderen uit het spel en groene poppen leveren je goederen op. Als er geen poppen meer op de laatste tegel staan, dan moet je deze tegel claimen door er een kameel in jouw kleur op te zetten (geclaimde tegels leveren ook weer punten op.

Het spel is afgelopen als er geen rechtmatige zetten meer gedaan kunnen worden of als iemand zijn laatste kameel heeft geplaatst. Dan worden de punten geteld (er zijn acht elementen die punten opleveren) en wie de meeste punten heeft wint het spel.

...en de waardering

Five Tribes is onder het smakelijke thematische sausje tamelijk droog en abstract. Het spel is op zich simpel (poppetjes van een tegel pakken en verplaatsen), maar biedt tegelijkertijd veel keuzes: verschillende acties voor de tegels, verschillende acties voor de verschillende kleuren poppetjes en dan nog heel veel verschillende manieren om punten te scoren. Door deze overvloed aan mogelijkheden is het in het begin lastig om te zien wat je allemaal kan doen. Dat is meteen ook wat dit spel ontzettend leuk maakt, iedere keer als je het speelt ontdek je weer nieuwe strategieën en slimme trucs. Je moet bovendien niet alleen in de gaten houden wat een zet jou oplevert, maar ook welke kansen jouw zet creëert voor de andere spelers (welke poppen zet je waar neer).  De keerzijde hiervan is dat je heel lang na kan denken voor je een zet doet (je weet over welk type speler ik het heb) en hierdoor kan de vaart uit het spel raken.


Doordat het speelbord uit losse tegels wordt opgebouwd en de poppetjes aan het begin van het spel iedere keer anders staan, zal ieder spel anders verlopen. Five Tribes is bovendien goed speelbaar met alle spelersaantallen. Days of Wonder heeft met dit spel wat mij betreft dan ook een topper aan haar assortiment toegevoegd.


Auteur: Bruno Cathala
Uitgever: Days of Wonder (2014)
Aantal spelers: 2-4
Speelduur: 60-90 minuten
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Prijs: circa 50 euro



Geen opmerkingen: