woensdag 29 augustus 2012

Eerste indruk: Battlestar Galactica

Gisteravond heb ik voor het eerst Battlestar Galactica gespeeld. Dit spel stond al jaren in mijn kast en ik wilde het erg graag spelen. De score op BGG beloofde veel goeds. Battlestar Galactica is gebaseerd op de remake van de gelijknamige serie. De serie (en het spel) gaan over een groep mensen die op de vlucht zijn nadat cylons (zeer geavanceerde robots) de mensheid hebben proberen uit te roeien. Tijdens hun vlucht komen de mensen er achter dat er ook cylons zijn die niet te onderscheiden zijn van mensen. Wie kan je dan nog vertrouwen.

Op een eerdere spellenavond op kantoor bleken nog een aantal collega’s de serie met veel plezier bekeken te hebben. We besloten daarom om samen het spel te gaan proberen. Het regelboek van Battlestar Galactica is nogal omvangrijk (32 pagina’s) waardoor het me best veel tijd heeft gekost om de regels te leren. Ik heb een speelhulpje gemaakt (te vinden op BGG) om mezelf te helpen de regels te leren.

Gisteravond was het zo ver om frakkin’ toasters te gaan verslaan. We waren met zijn vijven en hadden er zin in. Gelukkig had een collega zich ook van te voren ook in de regels verdiept en met haar hulp lukte het om het spel aan de rest uit te leggen. Ik moest nog twee dingetjes nazoeken, maar daarna konden we aan het spelen.

Het spel is een combinatie van een coöperatief spel (zoals pandemie) en een rollenspel (zoals weerwolven). Je moet samen proberen een bepaalde afstand te vliegen terwijl het spelsysteem allemaal uitdagingen op je af stuurt die je het hoofd moet bieden. Iedere speler krijgt aan het begin van het spel een kaart waarop staat of hij een cylon of een mens is. Als je een cylon bent, dan ga je dus proberen om de boel te saboteren. Halverwege krijgt iedereen nog een kaart en kan het zijn dat je alsnog een cylon blijkt te zijn (deze robots zijn zo goed te programmeren dat ze soms zelfs echt niet weten dat ze geen echte mensen zijn).

Het spel begon meteen spannend. Gaius Baltar zette zijn eenmalig te gebruiken speciale eigenschap in om van Saul Tigh te achterhalen of het een Cylon of Mens was. Na op de kaart gekeken te hebben gaf Gaius aan dat Saul Tigh een Cylon was. Saul Tigh keek toen behoorlijk verschrikt. Voor de rest van ons was het de vraag wie de Cylon was. Of Gaius was een Cylon en probeerde een mens ten onrechte zwart te maken of Gaius was een mens die een Cylon had onthuld. Boomer (moi) besloot vervolgens om Gaius in het gevang te gooien omdat zij dacht dat hij loog. Deze beslissing zou de doodsteek van het spel blijken te zijn. Gaius was namelijk mens en sprak dus de waarheid. Maar de cylons waren vervolgens zo sterk dat ze konden voorkomen dat hij uit het gevang kon komen. En het spel is een stuk minder leuk als je het hele spel vast zit.

De cylons waren verder redelijk tam. Ze durfden niet echt te saboteren waardoor het spel na en tijdje een beetje saai begon te worden. We trokken bovendien geen crisis-cards waarop stond dat de cylons ons met ruimteschepen kwamen bestoken en daardoor was er ook te weinig te doen (naast naar het geklaag van Gaius luisteren). We hebben daardoor het spel niet eens uitgespeeld. Op een gegeven moment was het wel duidelijk dat we de mensen het spel niet konden winnen en dat Saul Tigh en Tom Zarek cylons waren.

Alle vijf waren we het er over eens dat het spel niet zo leuk was geweest als we van te voren hadden gehoopt. Het coöperatieve deel van het spel was zonder duidelijke bedreigingen behoorlijk saai. Je moet vooral veel kaarten in bepaalde combinaties afleggen. Het spel was wellicht heel anders gelopen als Gaius niet gevangen was gezet, maar dat is koffiedik kijken.

Ik wil het spel geloof ik graag nog een keer proberen (ik heb niet voor niets zo veel tijd in de spelregels gestopt). Omdat we allemaal de serie zo ontzettend geweldig hadden gevonden en het spel een hoge waardering heeft op BGG verwacht je een fantastisch spel. Als je verwachtingen torenhoog gespannen zijn, dan valt een spel al snel tegen. Misschien als ik het spel nog eens speel met gematigder verwachtingen, dat ik het dan meer kan waarderen. Ik geloof alleen niet dat ik mijn collega’s nog een keer zo ver ga krijgen………

2 opmerkingen:

Tom Zarek, president of the twelve colonies zei

We hebben echt flinke 'pech' gehad qua spanning. Admiral en President waren Cylons, vrijwel geen vijandelijke schepen voor de 2 menselijke piloten, en
mens Gaius vanaf dag 2 in de gevangenis. Status quo was te veel in het voordeel van de cylons. Daarom leken die misschien wat tam (maar hebben wel bewust domme dingen gedaan, of juist goede dingen gelaten), want het was ons veel te comfortabel om te onthullen.
Ik heb BSG nog niet opgegeven, maar geef voorkeur aan The Resistance (binnenkort als De Mol bij 999) voor hetzelfde paranoia gevoel in 30 min.

Really, I am not a cylon... zei

Dit is echt een spel dat je een paar keer moet hebben gedaan om de finesses te kunnen doorgronden. Ik heb het nu een paar keer met vrienden gespeeld en we vinden het allemaal "one heck of a game!". De regels zijn in het begin overweldigend maar als je de moeite neemt om ze zo goed te leren dan wordt je beloond met een spel vol mogelijkheden. Je ziet in sommige recensies over dit spel terugkomen dat spelers op bepaalde momenten niet goed weten wat ze moeten doen. Het spel biedt echter voldoende mogelijkheden maar je moet het een paar keer gespeeld hebben om te weten waar je je voordelen moet pakken. Het is namelijk moeilijk om als mensen te winnen. Je moet uiteindelijk alle mogelijkheden (Executive orders, investigative committee, launch scout etc.) optimaal benutten en dan maak je een goede kans. De regels bieden kansen om ontzettend creatief te zijn! Mijn tip als je geïnteresseerd bent in het spel, lees op verschillende fora hoe ervaren spelers dit spel spelen!
Ook is het voor beginnende spelers vaak lastig om als cylon te spelen. Maar ook hier geldt weer dat wanneer je het spel een paar keer gespeeld hebt, je er wel achter komt hoe je je medespelers in de rug moet aanvallen en hoe je de boel flink kunt saboteren.
In de spellen die wij hebben gespeeld hebben we erg veel lol gehad. Er zijn machtsspelletjes gespeeld om de presidentstitel, De admiraal heeft een paar keer de vloot weten te redden met goed gemikte 'nukes'! De paranoia was ook flink aanwezig, het ene moment vertrouwde je een bepaalde speler en het volgende moment zou je hem het liefste meteen in de 'brig' willen gooien.
Mijn tips voor dit spel zijn:
- Wees bereid om een uurtje of vijf te spelen (ja, op de doos staat 2 tot 3 maar dat lijkt me zeker in het begin niet haalbaar).
- Wees bereid om veel tijd in de regels te stoppen. Hoe minder je het 'rule book' tijdens het spel nodig hebt, hoe minder down time! Wees voorbereid als je dit spel gaat spelen!
- Lees op fora hoe ervaren spelers dit spel spelen, dat biedt veel inzicht in wat er allemaal mogelijk is.
- Speel dit spel bij voorkeur met 5 personen, met dit aantal komt het spel het beste tot zijn recht omdat dan de sympathiser niet hoeft te worden gebruikt.
- Als je de president bent (en geen cylon), ga voor de Quorum cards! Laat anderen zich met cylon schepen en damages locations etc bemoeien. De Quorum cards geven je net dat stukje voordeel dat je nodig hebt om te kunnen winnen!
- Ga de interactie met elkaar aan in dit spel en durf je eigen beslissingen te nemen.

Veel plezier!