zaterdag 10 september 2011

Gespeeld in augustus

In augustus kwam ik een stuk minder vaak aan spelen toe dan ik wel zou willen. Zelfs Dominion verscheen maar één keer op tafel. Daarentegen wel vier varianten van Ticket to Ride in een week tijd en dat gebeurt me niet zo vaak. Het basisspel was dan ook mijn meest gespeelde spel van de maand.

Veel nieuwe spellen speelde ik niet en over het beste heb ik gemengde gevoelens:

Dominant Species
Dit is een Amerikaanse hybride van twee erg 'Europese' genres: werkverschaffing en meerderheden. Iedere speler beheert een klasse in het dierenrijk, zoals zoogdieren of insecten. Het doel is om voordat de ijstijd zijn intrede doet, je dieren zo alomtegenwoordig en dominant mogelijk te maken.
Het hart van het spel is het kiezen van de acties volgens een Caylussysteem. Eerst kiest iedereen om beurten een actie, waarna alle acties in een vaste volgorde worden uitgevoerd. Met die acties kun je je voortplanten, verspreiden, je genenpool verrijken, noem maar op. Met de laatste acties kun je een puntentelling in een regio starten. Dit kan ook een dominantiekaart opleveren met allerlei interessante effecten.
Thematisch is het allemaal erg Amerikaans, speltechnisch is DS een redelijk zware euro. Dat kan een goede mix opleveren, maar in dit geval is het mij allemaal wat te topzwaar. Door alle mogelijkheden en hoe die elkaar beïnvloeden krijgt DS een chaotisch en stroperig verloop. Het is onmogelijk om alle potentiële gevolgen van de acties van de anderen door te rekenen, maar spelen als een kip zonder kop gaat je zeker die kop kosten. Het is daarom een lang, erg lang spel. In combinatie met de chaos geen gelukkige combinatie. Ik vond het boeiend genoeg om een paar keer te spelen, maar uiteindelijk is Dominant Species vooral 'te veel'.

Verder speelde ik nog twee nieuwe spellen, eentje wel leuk en eentje niet zo:

Kolonisten van Catan - het snelle kaartspel: in ieder geval sneller dan het bord- en kaartspel heeft dit een wel plezierig spelverloop. Geen handelen deze keer, maar wel elkaar een beetje jennen met het aftroggelen van ridders en straten. Heeft op de lange termijn waarschijnlijk wat te weinig variatie om leuk te blijven, maar prima voor een spel of vijf.

Carcassonne - het dobbelspel: blech, zelfs voor verstokte Carcassonnefans (u weet wel, het type dat gewoon de Katapult koopt en speelt) kan dit toch niet leuk zijn? Doet zich voor als push your luck, maar het vooral geluk en weinig geduw. Een volstrekt overbodig spel en zonde van de gebruikte grondstoffen om te maken.

donderdag 1 september 2011

iPhone: Wordfeud

Allereerst mijn allerhartelijkste excuses voor de schermverdovende stilte op spellengek. Ik heb het even super druk en kom nauwelijks aan spelen en al helemaal niet aan schrijven toe (en helaas geldt hetzelfde een beetje voor een niet nader te noemen andere spellengek). Ik heb goede hoop dat ik het in het laatste kwartaal van dit jaar goed ga maken. Nog even geduld dus.

Als goedmakertje heb ik een tip om de tijd mee te vullen die je normaal besteedde aan het lezen van deze site: Wordfeud. Je hebt dan wel een iPhone of iPad nodig, maar als je er nog geen had, dan heb je nu meteen een goede reden om er een te gaan.

Wordfeud is een kloon van scrabble. Mattel heeft de licensie van scrabble en heeft daar ook een iPhone en iPad-versie van uitgebracht. Het grote nadeel daarvan is dat ze in het Engels zijn. En dat maakt spelen toch net ietsje moeilijker en minder leuk.

Wordfeud is wel gewoon speelbaar in het Nederlands. Het grote verschil met scrabble is het bord waarop je speelt. De vakjes voor dubbele en driedubbele letter- en woordwaardes staan namelijk op andere plaatsen. Verder mag je in plaats van maar één keer passen om je letters te wisselen dit onbeperkt doen.

Je speelt op een iPhone of iPad tegen iemand anders met een eigen iPad of iPhone. Diegene mag best in dezelfde kamer zitten (dan moet je zoeken op zijn naam), maar je kan het programma je ook aan een willekeurig ander laten koppelen. Met meerdere mensen op dezelfde iPhone of iPad spelen kan niet.

Het grote pluspunt van Wordfeud is dat je dus ook als je alleen bent, lekker soort van kan scrabbelen. Er zijn ook twee nadelen. Het belangrijkste nadeel vind ik dat het spel woorden afkeurt waarvan ik heel zeker weet dat ze in mijn scrabblewoordenboek staan (hij heeft bijvoorbeeld wat moeite met verkleinwoordjes en werkwoordvervoegingen, maar ook ondoden, yo en aqua keurt hij genadeloos af). Het andere nadeel vind ik het gedrag van sommige mensen die zich online laten koppelen. Niet iedereen heeft namelijk het fatsoen om een potje dat je begint ook uit te spelen. En als ze dat nou via de chatfunctie zouden aangeven, zou het nog tot daar aan toe zijn. Maar het komt serieus voor dat iemand gewoon weg gaat en jij dus zit te wachten tot hij of zij zijn woord neerlegt. Op een later tijdstip kan zo iemand het potje dan gewoon weer op pakken. Dat is dan wel weer grappig.

Al met al vind ik Wordfeud een leuke tijdvulling. Niet zo goed als off-line scrabbelen met Niek (en al zeker niet als we dat op een terrasje in de zon doen), maar een prima activiteit voor de momenten dat je even thuis alleen bent en niets te doen hebt. Hopelijk importeren ze nog een keer een goede woordenlijst en dan wordt het echt interessant.

Naam: Wordfeud
Prijs: 0 euro (of EUR2.39 als je geen reclame wilt)
Waardering: 3 pionnen