woensdag 24 augustus 2011

Gespeeld in juli

Het is alweer eind augustus, maar ik moet nog steeds wat schrijven over de nieuwe spellen die ik juli speelde. Omdat daar nog wel wat interessante titels bij zitten: beter laat dan nooit! In totaal speelde ik 93 spellen, waarvan Dominion weer eens het vaakst op tafel kwam. Dankzij de iPad werd Ticket to Ride tijdens de vakantie een goede tweede. Vandaar dat het best nieuwe spel was:

Ticket to Ride Europe
Het enige lid van de TtR-familie die ik nog niet gespeeld had. Niet de leukste kaart, maar nog steeds een aardige variant. Het maken van routes is een hele toer (hier en daar is het zelfs opletten hoe twee steden verbonden zijn), maar gelukkig zijn er de stations. Ik hoef het fysieke exemplaar denk ik niet in huis te hebben, maar zal het altijd met plezier spelen.




Andere nieuw gespeelde spellen, in aflopende volgorde van hoe leuk ik ze vond:

K2: een sfeervol racespel rond de beklimming van de K2. Na twee potjes is de duidelijkste conclusie dat ik er niks van bak. Er gaat altijd wel een klimmer dood. Het spel zelf is best aardig, maar misschien een beetje te voorspelbaar als je het een paar keer hebt gedaan. Veel verrassingen zitten er niet in, wat de wederspeelbaarheid op termijn zal drukken. Er zijn leukere racespellen, maar niet veel meer originele.

World of Warcraft: the Board Game: een soort spel dat ik zou moeten waarderen. Vond het ook best OK, maar het duurde eigenlijk niet alleen te lang, maar ook te kort. Met zijn vieren zijn me makkelijk drie uur bezig geweest. Maar toen het spel net een beetje op gang begon te komen werden we er ineens met de haren bijgesleept om de Eindbaas te bevechten. Kansloze missie natuurlijk, wat een wat onbevredigd gevoel achterliet voor iedereen. Het spel heeft nog meer gedoe en chroom dan Runebound, waar ik dus duidelijk de voorkeur aan geef. Het is wel een stukje sneller als je met vier of meer bent, maar dat is zo'n beetje het enige voordeel. Maar ik ben wel te porren voor nog een potje.

Roads & Boats: Ondanks dat ik het nog nooit gespeeld had, had ik voldoende over het spel gelezen om een indruk te vormen. Laat ik zeggen dat R&B voor de volle 100% aan mijn verwachtingen voldeed. Het is namelijk een gortdroge logistieke puzzel. Grondstofjes verzamelen om gebouwen te maken die dan weer andere grondstoffen leveren voor nog betere gebouwen, je routes efficiƫnt plannen, zzzzzz... Voor wie spellen als Automobile en Le Havre eigenlijk te weinig uitdaging bieden op het gebied van het betere spreadsheetwerk moet dit smullen zijn. Ik loop er vanaf nu met een wijde boog omheen en ben blij dat het me maar twee uur van mijn leven heeft gekost (en dat schijnt nog een snelle partij te zijn).