zondag 29 augustus 2010

Eerste indruk: Dungeon Lords

Ik houd van spellen waarin het thema goed verweven is met het spelmechanisme. Dit maakt het vaak makkelijker om de regels te onthouden (ze zijn logisch) en het spelen is leuker omdat je je beter kan inleven in het spel. Spellen waar dit goed bij gelukt is zijn bijvoorbeeld Hoogspanning (Funkenschlag) en Agricola.

De Tsjechische spelauteur Vladimír (Vlaada) Chvátil heeft ook een aantal spellen afgeleverd waarin hij het thema en spelmechanisme goed combineert. Denk aan Galaxy Trucker en Space Alert. Beide spellen hebben een stevig regelboek, maar doordat hij hierin het thema ook als kapstok gebruikt om de regels uit te leggen, lezen deze vrij vlot door en lukt het aardig om alle regels te onthouden. Door de manier waarop de regels worden uitgelegd lukt het Vlaada ook goed om de lezer mee te geven wat de sfeer van het spel is (of hoe het in ieder geval bedoelt is).

Vorig jaar presenteerde Vlaada op Spiel Dungeon Lords. De verwachtingen van de spellenwereld waren hooggespannen en toen ik op zondag langs de stand liep was Dungeon Lords al uitverkocht. Inmiddels ligt Dungeon Lords gewoon in de betere spellenwinkels en heb ik een doos kunnen bemachtigen.

Ook Dungeon Lords is weer heel thema-gedreven. Dit keer kruip je in de huid van de beheerder van een ondergronds keldercomplex (uitdaging: wie weet een betere vertaling voor het Engelse Dungeon). Je moet tijdens het spel je Dungeon langzaam uitbouwen en twee keer in het spel komen vandalen (de helden) langs om je Dungeon te slopen. Je krijgt punten voor de helden die je weet te verslaan en voor het deel van je Dungeon dat aan het eind overeind blijft.

Het thema spreekt me erg aan en sluit op zich goed aan bij het gekozen mechanisme (werkverschaffingsspel: door het inzetten van verschillende acties bouw je je Dungeon op verschillende manieren uit). Ik ben alleen bang dat Vlaada dit keer te ver is gegaan in het doorvoeren van het thema. Het regelboek is me namelijk gewoon te dik geworden en ik kan het allemaal niet meer goed onthouden. Het heeft me echt een paar uur gekost om het spel uit het regelboek te leren. En toen had ik nog steeds het gevoel dat er kleine regeltjes waren die niet waren blijven hangen. Het regelboek is nog steeds grappig geschreven en het spel sluit goed aan op het thema, maar er zijn te veel kleine regeltjes en uitzonderingen die je moet onthouden.

Wat ik nog kwalijker vindt is dat een groot deel uit het spel uit automatische handelingen bestaat. De meeste tijd van het spelen ben je bezig met het uitvoeren van de handelingen die de regels nou eenmaal voorschrijven maar waar je zelf geen invloed op hebt. De keuzes die je in het spel maakt zijn dat je mag kiezen welke acties je uit wilt voeren om je Dungeon uit te bouwen en welke vallen/monsters/spoken je in zet in de fase waarin de helden je Dungeon bezoeken. Vooral in de helden-fase moet je vervolgens heel veel stappen afwerken waarin bepaald wordt hoe erg de helden je Dungeon slopen. Als een soort boekhouder wordt je geacht minitieus uit te voeren wat het spel je opdraagt.

Ik denk dan ook dat Dungeon Lords als computerversie een stuk leuker zou zijn dan dit bordspel. Dan zou de computer in rap tempo de boekhouding kunnen regelen en kan je zelf gewoon lekker bezig zijn met het spelen van het spel en hoef je een heleboel regels ook niet meer te onthouden. Ik ben zelf geen pc-gamer, maar ik heb begrepen dat dit soort spellen inderdaad bestaan.

Mijn eerste indruk van Dungeon Lords is dus niet echt positief. Vlaada heeft gedaan waar hij goed in is, maar hij is hierin te ver doorgeschoten. Ik vind het niet erg om flink in de regels te moeten duiken, maar bij dit spel werd het te gek. En daar kreeg ik dus een spel voor terug waarin ik erg veel tijd kwijt was met administratieve handelingen. Ik vind dat jammer, want gelet op het thema en het mooie spelmateriaal had ik dit spel zo graag leuk willen vinden.

1 opmerking:

Bart De Vuyst zei

Er is vijftien jaar geleden al een degelijk computerspel gemaakt dat eigenlijk identiek is, namelijk 'Dungeon Keeper'.

Dungeon in het nederlands: 'Kerker'