zondag 11 april 2010

iPhone: Zooloretto

Coloretto behoort tot mijn favoriete kaartspellen. Ik blijf het knap vinden dat een spel dat zo simpel is, toch zo bol van spelerinteractie en spanning kan staan. De twee bordspelvarianten van Coloretto (Zooloretto en Aquaretto) kan ik ook zeker waarderen (al blijft het kaartspel door haar eenvoud de beste versie). Ik was dan ook zeker geïnteresseerd in een iPhone versie van Zooloretto.

De digitale versie is een exacte replica van het bordspel. Eerst vul je vrachtwagen met dieren, munten en kiosken en vervolgens kan je deze pakken om ze in je dierentuin te plaatsen. Met het geld kan je net als in het bordspel je dierentuin éénmalig uitbreiden, dieren uit de schuur van de andere spelers kopen, je eigen schuurbewoners laten inslapen (het leven is hard en ik kan het niet mooier maken dan het is) of dieren binnen je eigen dierentuin verplaatsen of verwisselen.

Het grootste pluspunt van deze versie vind ik de animaties. De dieren in de dierentuintjes zijn bewegende, driedimensionale wezentjes die ook nog geluidjes maken. Alles ziet er erg schattig uit en dat verhoogt het speelplezier. Als je een vruchtbaar mannetje en vrouwtje hebt, worden eerst wat hartjes getoond en vervolgens de liefdesbaby.

Het grootste nadeel van het spel is dat de computerpersonages niet heel erg snugger bezig zijn. Ik win bijna altijd en als ik niet win komt dat vaak doordat ik een paar keer tijdens het spel een zet anders uitvoerde dan ik bedoelde (inderdaad, er valt nog steeds wat te verbeteren aan mijn touchscreenvaardigheden). De computerpersonages lijken bijvoorbeeld van mening te zijn dat (op een enkele uitzondering na) eerst op alle vrachtwagens één dier moet staan, voor er een tweede bij mag. En ze beginnen (een enkele keer uitgezonderd) pas aan het vullen van de derde laadruimte als de eerste twee vol zijn. Verder lijken ze niet heel erg bezig te zijn met het verzieken van vrachtwagens voor de ander (als er al twee dieren op een vrachtwagen staan die heel aantrekkelijk is voor een bepaalde speler er nog snel een niet passend dier plaatsen). Hier kan je als echt mens handig gebruik van maken door mooie combi’s voor jezelf neer te leggen, de kans dat ze het verzieken is per slot van rekening minimaal.

Wat verder opvalt is dat de computerpersonages erg veel dieren uit de hokken van de anderen kopen. In de real life potjes die ik gespeeld had, kwam dit lang zo vaak niet voor (het is veel aantrekkelijker om iemand met strafpunten te laten zitten, zeker aan het begin van het spel als je nog alle kans hebt om de betreffende beesten via het reguliere circuit te krijgen).

Het spel is makkelijk te bedienen (afgezien van een incidentele struikelpartij over je eigen vingers bij het verslepen op het touchscreen) en speelt in een prettig tempo door. Hoe meer pc-spelers je kiest hoe langer het spel vanzelfsprekend duurt en hoe langer er zit tussen je beurten in.

Overall is het dus best een aangename ervaring om Zooloretto op de iPhone te spelen. De animaties zijn een lust voor het oog. Zoals Kruijf al zei: elk nadeel heeft zijn voordeel. Het voordeel van “domme” computerpersonages is dat je meestal zal winnen.

Naam: Zooloretto
Prijs: EUR 3,99
Waardering: 3 pionnen

Geen opmerkingen: