woensdag 23 december 2009

Agricola voor dummies

Inmiddels hebben al een aantal mensen in mijn directe omgeving Agricola aangeschaft. De meer ervaren spellenspelers komen nog wel zonder hulp door de regels heen, maar vooral de mensen die wat minder vaak spelen hebben flink moeite met de regels van Agricola. Ik kan me dat ook wel voorstellen, het is een aardig imponerend boekwerkje: veel pagina's met kleine lettertjes. Dit blog is speciaal voor de mensen die het spel moeten leren uit het regelboekje en daar de weg bij zijn kwijtgeraakt. Dit blog is bedoelt als een soort voorwoord of introductie op de regels zodat de regels (die je tocht echt zult moeten lezen om het spel te leren) beter op hun plaats zullen vallen en daardoor hopelijk een stuk begrijpelijker zullen zijn.

In Agricola staat het boerenbestaan centraal. Letterlijk. Iedere speler speelt in dit spel een boerengezin. Aan het begin van het spel heb je twee gezinsleden (een vader en moeder) die in een klein hutje wonen op een groot perceel onontgonnen land. Tijdens het spel ga je je gezinsleden hard aan het werk zetten om zo een beter leven op te bouwen. Aan het eind van het spel komt de welstandscommissie langs om punten uit te delen voor alles wat je bereikt hebt. De welstandscommissie is te imponeren door veel kinderen te krijgen, flink te werken aan je boerderij (hoe groter hoe beter en luxe materialen worden ook gewaardeerd), veel beesten te hebben en door je schuren vol te laden met graan en groente.

Je gezin zal dus hard moeten gaan werken om dit te realiseren. Het goede nieuws is dat er meerdere wegen naar Rome leiden en je dus zelf mag weten wat je gaat doen. Dit is meteen ook het overweldigende aan Agricola: je kan uit zo veel dingen kiezen dat je de eerste keer dat je het spel speelt soms niet weet waar je moet beginnen. De beste manier om hier mee om te gaan is door je de eerste keer helemaal niet druk te maken om de puntentelling (het bezoekje van de welstandscommissie) aan het eind van het spel. Wie dan leeft, wie dan zorgt. Stel jezelf gewoon een doel en ga er voor. Vind je de houten varkentjes helemaal geweldig, bedenk dan wat je nodig hebt om hier aan te komen (eerst hout pakken, daar hekken mee bouwen, eventueel nog een schuurtje er in en laat de varkens dan maar komen). Maar als je liever eerst wilt werken aan je huis, dan is dat ook prima (grondstoffen verzamelen en daarna kan je gaan (ver)bouwen.

Het enige wat je wel in de gaten moet houden is dat in iedere oogsttijd je gezin te eten wil krijgen. Vergeet dus niet om op zijn tijd wat te eten te pakken of maak er gewoon je eerste doel van (koop een oven of iets dergelijks zodat je beesten kan verworsten of brood kan bakken). En als het niet lukt, kan je altijd nog bedelen voor eten. Dat levert wel heel veel strafpunten op (daar gaat je reputatie), maar als je Agricola voor het eerst speelt dan moet je je vooral richten op het leren spelen van het spel en ontdekken hoe leuk dat is in plaats van op winnen.

In Agricola mag ieder gezinslid iedere ronde één actie uitvoeren. Dit is de basis van het spel en als je dit onthoud ben je al een heel eind op weg om het spel te begrijpen. Als je aan de beurt bent pak je één van je gezinsleden op en leg je deze op één van de beschikbare acties (iedere actie mag per ronde maar één keer gekozen worden). Er zijn heel veel verschillende acties (en iedere ronde komt er één bij), maar het principe blijft hetzelfde: kies wat jouw gezinslid deze dag gaat doen (grondstoffen verzamelen, akkers ploegen, dieren halen, kinderen krijgen, etc.). Als je overdonderd wordt door het grote aantal acties, bedenk dan wat je doel is en wat je kan doen om dichter bij je doel te komen. En als je het echt niet meer weet: grondstoffen of voedsel pakken is nooit verkeerd.

Als je Agricola gaat spelen is het verstandig om met de familieversie te beginnen. Het verschil tussen de familie en gevorderden versie is dat bij de gevorderden versie er nog meer keuzes bij komen (kleine investeringen en ambachten). Het grootste deel van de spelregels bestaat ook uit een beschrijving van alle kaartjes die er zijn (lees dit vooral niet door, maar zoek iets op als het nodig is). Ik speel zelf nog steeds het vaakst de familie-editie, die geeft me net zo veel speelplezier, maar het spel is net wat simpeler en speelt daardoor net wat sneller door. De eerste keer zal je je handen al vol hebben met de familieversie, als je die een aantal keer gespeeld hebt en je het gevoel hebt het spel goed door te hebben, dan wordt het tijd om eens de gevorderden versie te gaan spelen. En dan hoef je ook pas de regels die daar over gaan te lezen.

Het verschil tussen een spel en een leuke bezigheid is dat er bij een spel gewonnen kan worden. De eerste keer dat je Agricola speelt is het verstandig om hier nauwelijks aandacht aan te besteden. Er zijn echter altijd mensen die het niet kunnen laten om gewoon voor de lol te spelen en daarom zal ik toch heel kort uitleggen wat je moet doen om goed te scoren. In Agricola wordt specialisatie niet beloond, maar diversificatie juist wel. Probeer dus van alles tenminste één te hebben (varkens, koeien, schapen, graan, groente, weilanden), hiermee voorkom je dat je strafpunten krijgt. Verder is het belangrijk om je hele kavel te gebruiken, ongebruikte velden leveren ook minpunten op. Gezinsleden en kamers van een stenen huis leveren daarentegen juist heel veel punten op.

Met deze informatie in je achterhoofd zijn de regels van Agricola hoop ik een stukje makkelijker te doorgronden. De basis is dat je iedere ronde ieder gezinslid een actie laat uitvoeren waardoor je steeds welvarender wordt. Als je dit goed onthoud en gewoon gaat spelen (van fouten kan je alleen maar leren) dan zal je het spel vanzelf onder de knie krijgen.

5 opmerkingen:

Léon zei

Bedankt voor deze heldere informatie voor starters. Ik ga hier zeker een aantal mensen naar doorverwijzen.

Mijn persoonlijke ervaring is dat de volgende twee filmpjes ook helpen om de drempel naar dit fraaie spel te verlagen:

- de korte introductie van 999 Games.
- de meer uitgebreide behandeling op Spelregeluitleg.

anne-marie zei

Hoi Dagmar,

Bedankt voor deze uitleg voor dummies. Erg handig... Ik heb me gisteren al door het boekwerk heengeworsteld en heb de onduidelijkheden maar even gelaten voor wat het is, maar nu ben ik toch op zoek naar de antwooden. Weet jij of, als je niet genoeg voedsel hebt, je alle grondstoffen tot voer kunt verwerken? Of is dit alleen mogelijk met graan en groente?

Groetjes (ook aan Peter Hein),
Anne-marie

Anoniem zei

Alleen graan en groente. Maar beesten ook, mits je een oven of ies dergelijks hebt via de grote investeringen. Dus een beest kan niet direct omgezet worden. Graan en groente wel.

Anoniem zei

Ik zoek mensen in Nijmegen en omstreken die net als ik liefhebber zijn van Agricola om dit spel maandelijks op maandagavond te spelen.
mail me HS@has.nl
Sander

Anoniem zei

Wat een leuk idee! jammer dat ik in steenwijk woon :(