zondag 20 september 2009

Space Alert

Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst Space Alert gespeeld. Space Alert is een coöperatief spel waarin de spelers in de huid kruipen van de crew van een ruimteschip. Het ruimteschip wordt volautomatisch naar een onbekend deel van de ruimte gehyperspaced en maakt daar volautomatisch een scan van het gebied. Na 10 minuten is de scan klaar en hyperspaced het schip wederom volautomatisch terug naar huis. Zoals iedereen weet is er in de ruimte vooral veel ruimte en weinig (buitenaards) leven. De crew van het ruimteschip wordt voor de zekerheid wel geleerd om de verdedigingssystemen van het schip te gebruiken, maar eigenlijk is dit niet nodig. De kans dat je vijandig buitenaards leven tegenkomt is per slot van rekening minimaal.

Kosten nog moeite zijn gespaard om de Sitting Duck ruimteschepen tot de paradepaardjes van de ruimtevloot te maken. Het was nog nooit zo makkelijk om een schip te besturen, je hoeft er niet meer voor te kunnen dan het indrukken van wat knoppen die vervolgens de reactors volladen, de schilden chargen of de wapens richten en schieten. Een kind kan de was doen. Desalniettemin wordt iedere crew grondig getraind om het schip onder controle te krijgen. Onderdeel van de training zijn een paar ritjes in de simulator.

Het spelen van het spel volgt het thema naadloos. De regels zijn heel verhalend opgeschreven zodat het heel makkelijk is om je medespelers kennis te laten maken met de wereld van space exploration. De engelse versie kan je zo downloaden op BGG of de site van Czech Games. Als je een beetje affiniteit hebt met het thema, zijn ze leuk om te lezen, zelfs als je het spel niet hebt.

De spelers voeren hun acties uit door het uitspelen van kaartjes waarop staat wat ze gaan doen: bewegen (naar links, rechts, onder of boven) of het activeren van een bepaald systeem door het indrukken van een knop (A, B, C of een Battlebot actie). Op een cd-tje staan verschillende tracks die de tijd aangeven die je in de ruimte bent en die je laten weten of je aangevallen wordt door een vijandig schip. Dit komt natuurlijk bijna niet voor, maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn met zo’n duur schip. Oh ja, en met de levens van de bemanning natuurlijk.

Afgelopen vrijdag hebben ik samen met Eugène, Thomas en Lianne vier trainingssessies gedaan (met oplopende moeilijkheid) en daarna één echte missie gevlogen. De eerste sessie is het nog even wennen aan het neerleggen van de kaartjes en het op elkaar afstemmen van je acties (als iemand de schilden wil opladen moet er wel energie in de reactor zijn en zal iemand anders die dus op een eerder moment moeten hebben geladen). We hebben vooral erg veel lol gehad. Het thema is erg grappig en goed doorgevoerd. De regels zijn in eerste instantie nog wat overweldigend, maar na één oefenrondje heb je het wel door. We hebben het er goed afgebracht (want telkens levend teruggekeerd met een niet al te zwaar beschadigd schip), maar er waren ook genoeg momenten waarop het bijna mis ging. En dat houdt de spanning er wel in.

Ik kijk er naar uit om dit spel weer te gaan spelen. In een klein half uurtje heb je een volledige missie gevlogen, maar dat is wel een heel intens half uurtje. Je moet goed samenwerken en het soms lastige keuzes maken. Volgens de releaseplanning van QWG ligt dit spel op korte termijn ook in de Nederlandse winkels. Ik verwacht dat dit spel minstens net zo’n hit gaat worden als pandemie en agricola omdat ook in dit spel een prachtige uitvoering wordt gecombineerd met een degelijk spelmechanisme met een vleug rollenspel. Van dit soort spellen kan je er niet genoeg in je kast hebben staan.

1 opmerking:

Joran zei

Dit is een leuk spel. Ik heb het maar één keer gespeeld. Ik heb niet de training sessies gespeeld en werd dus volledig afgeslacht tijdens de missie. Ik bedoel, het kostbare schip was vernietigd, met als bijkomstigheid dat de bemanning het ook niet overleeft heeft. Maar het was wel heel erg leuk en het vraagt om meer. Ik ben benieuwd hoe het gaat als het team waarmee je speelt goed op elkaar is ingespeeld.