woensdag 1 april 2009

Gespeeld in maart

Maart was weer een productieve maand (op spelgebeid dan), met 87 potjes verspreid over 28 spellen. De spellen die ik vaker dan één keer speelde:

17x Tai Pan, Race for the Galaxy
7x Dominion
5x Cthulhu Rising, Tatort Themse
4x Monty Python Fluxx, Roll Through the Ages
3x Caylus Magna Carta
2x 30 Seconds, Carcassonne Jagers & Verzamelaars, Jakkiebak! Kippenkak!, Stenen Tijdperk en Ticket to Ride kaartspel

Leukste nieuwe spel van de maand: Municipium. Nu zal ik wel weer een kritiekloze Kniziafan zijn, maar dit is een echt goed spel. Dit is een meerderhedenspel van het subtiele en dynamische soort, waar je goed moet anticiperen op mogelijke 'waarderingen'. Het thema is goed, het spel zit vol interactie en de tactische mogelijkheden zijn eindeloos. Lees eens in het blog van Dominique voor meer details.

Andere nieuwe spellen:

Roll Through the Ages: een intelligent dobbelspel, losjes gebaseerd op Civilization. Erg leuk. Lees ook mijn recensie.

Monty Python Fluxx: Fluxx kende ik al, en dit is bijna hetzelfde. Behalve de humor, die nu uit Monty Python komt (vooral de Holy Grail). Fluxx en Monty Python hebben dezelfde soort melige humor. Als je daarvan houdt is dit wat voor jou. Ik heb me er prima mee vermaakt, al moet een potje niet veel langer dan 10 minuten duren.

Circus Maximus: het lijkt wel of er de laatste jaren steeds meer 'meerderheden'-kaartspellen uitkomen. Van die spelletjes waarbij iedereen kaarten aanlegt bij puntenkaarten, en wie de meest waardevolle aanlegt krijgt de punten. Spelletjes zoals Relikt, Boss Kito, Treasure Fleet... Circus Maximus was OK, maar ook weer niet heel bijzonder. Leuk om te doen, maar ik kan zonder.

Levensweg Express: lollig dobbelspelletje, duidelijk geïnspireerd op Risk Express lijkt het. Hier zijn nog wel interessante beslissingen te nemen, en het thema past nog vrij goed ook. Leuker dan het Catan dobbelspel, veel leuker dan Levensweg zelf.

Keltis: Das Kartenspiel: vooruit, ik weet dat ik nog niet zo lang geleden gezegd heb dat ik deze ging overslaan. Toch maar niet, want het Keltis kaartspel is weer een bijzonder geslaagde uitwerking van het Lost Cities-principe: spanning, risiciomanagement en timing, het heeft het weer allemaal, maar toch net iets anders. Misschien is het nog wel leuker dan Keltis zelf. Vlug, 999 Games, breng dit nog voor de zomer uit! 't Is een ideaal vakantiespel.

Middle Kingdom: een kaartspel met semi-blind bieden. Iedereen ziet namelijk wat je eerdere ronden al geboden hebt. Wil je al je biedkaarten weer terug, dan moet je een beurtje overslaan. De regels zijn alleen vrij wazig en met drie lijkt het niet zo te werken. Maar mijn ene potje met drie intrigeerde me wel.

Rotterdam: eindelijk dan toch maar eens zelfs gespeeld. Wat een vervelend spel. The Game Master houdt geloof ik wel van chaos en willekeur, want dit spel zit er vol mee (net als De Ontembare Stad, waar ik het nog net te verdragen vind). De chaos van het varen vind ik nog wel acceptabel, maar de scheepskaarten zijn oh zo vervelend. En waarom zijn sommige scheepskaarten gewoon duidelijk beter dan andere? Weten we al niet heel lang dat dat geen goed idee is?

Saba: het 3D-paleis ziet er schitterend uit, maar verhult een vrij saai spel. Het spel speelt grotendeels zichzelf: grondstoffen verzamelen, paleisuitbouw maken, volgende. Geen enkele spanning, want tegen het einde is wel duidelijk wie er gaat winnen. Of het wordt een kingmakersituatie, ook heel fijn.

Treasure Fleet: noemde ik hierboven al even. Dit is alleen wel een stuk gestroomlijnder dan Circus Maximus (al is de uitkijkpostregel wat verwarrend) en biedt ook nog eens meer spanning met het blinde bieden. Een keer gespeeld, dus het kan nog alle kanten op.

Geen opmerkingen: