woensdag 5 november 2008

Eerste indruk Spiel 2008 spellen

Spiel ligt al weer anderhalve week achter ons en de blikken in Nederland worden gericht op het Spellenspektakel dat van 14 tot en met 16 november in Zwolle zal worden gehouden. Ik heb inmiddels al een flink deel van mijn nieuwe aankopen gespeeld of de regels gelezen en wil dit blog gebruiken om een korte eerste indruk te geven.

Die Hängende Garten
Ik had dit spel al een keer met Peter Hein en Niek gedaan en dat beviel toen zo goed dat ik het spel zelf graag wilde hebben. Toen ik het op Spiel voor een aardig prijsje zag liggen, heb ik snel mijn slag geslagen. Niek en ik hebben dit spel inmiddels één keer samen gedaan. We hebben ons beide prima vermaakt. Het spel is niet ingewikkeld, maar het is nog een heel gepuzzel om je kaarten goed te spelen. En ik vind de bloementuintjes er leuk uit zien.

Flussfieber
Friedemann lijkt met dit spel weer een wat soepeler groot spel te hebben afgeleverd. Foute Vrienden Vette Feesten vind ik best leuk maar speelt niet echt soepel (ik blijf de telefoontjes gedoe vinden) en Fürchterliche Feinde is ook best ok maar haalt het niveau van spellen als Funkenschlag, Fische Fluppen Frikadellen en Finstere Flure niet. Flussfieber doet denken aan Mississippi Queen en Finstere Flure. Het is een vlot racespel waar je elkaar flink dwars kan zitten. Met zijn tweetjes was de rivier nog niet echt dichtbevolkt en kon je dus nog redelijk je eigen ding doen, maar ik denk dat iedere extra speler het spel leuker zal maken. Ik was aangenaam verrast door dit spel.

Pandemie
Pandemie hebben Niek en ik inmiddels al twee keer gedaan. Toen ik de regels dacht was ik nog bang dat het moeilijk zou zijn om alle mogelijke acties te onthouden, maar als je het spel gaat spelen valt dat reuze mee en is wat je mag redelijk intuïtief. We hebben beide keren redelijk makkelijk gewonnen en dus gaan we het voor onszelf de volgende keer moeilijker maken (meer viruskaarten gebruiken). Pandemie vind ik erg leuk. Het is echt een coöperatief spel dat je samen speelt, maar omdat het spel niet ingewikkeld is ontstaat er niet de situatie dat één speler de leiding neemt en iedereen gaat vertellen wat ze moeten doen. Dit overkomt me bij In de Ban van de Ring bijvoorbeeld wel altijd, al zal dat er ook mee te maken hebben dat ik dat spel zelf niet goed snap (ingewikkeld gedoe). Gelukkig is Peter Hein altijd bereid om de voortrekkersrol op te nemen in dit spel. Kortom: Pandemie is een spel met geweldig thema dat lekker vlot wegspeelt. Van mij mag dit nog heel vaak op tafel komen.

Der Hexer von Salem
Ook der Hexer von Salem is een coöperatief spel. Maar wel één met een verrassend duister thema voor een spel van één van de grootste uitgevers van Duitsland. De spelers moeten hier samenwerken om te voorkomen dat een boze super geest weer tot leven komt. Maar voor je aan het grote werk kan beginnen moet je eerst zijn kleine en grotere knechten verslaan en de scheuren tussen de geestdimensie en je eigen dimensie repareren. Het spelmateriaal ziet er ook lekker duister uit, kleine kinderen zou je er flink de stuipen mee op het lijf kunnen jagen. Niek en ik hebben dit spel één keer gedaan en verloren. Het is een stuk moeilijker om hier te winnen dan in Pandemie. Er zijn te veel dingen die moeten gebeuren. Het lukt nog best om de kleine geesten te verslaan, maar op een gegeven moment moet je ook scheuren gaan repareren en jagen op de grote knechten en tenslotte op de super geest. En dat is het moment dat het moeilijk wordt, nemen de krachten van dat waar je niet op jaagt toe. Ik heb me er prima mee vermaakt en kijk er naar uit om het weer op tafel te zetten. Het gaat toch aan je knagen dat we verloren hebben…….. En als dat gebeurt weet je dat je een interessant spel te pakken hebt.

Die Siedler von Catan Deutschland edition
Vanwege de looks wilde ik dit spel heel graag spelen. Maar ja, een derde (en vierde) speler waren in geen velden of wegen te bekennen. En dus hebben Niek en ik het spel met zijn tweetjes gespeeld. Met zijn tweeën is het bord veel te groot en kan je elkaar veel te makkelijk ontwijken. Het spel doet sterk denken aan het basisspel van Catan met een paar kleine aanpassingen. De grootste hiervan is dat je geen steden hebt, maar monumenten. Als je een monument bouwt dan krijg je meteen een beloning (twee grondstoffen, een weg) en het monument is een punt waard. Met zijn tweeën was het bord eigenlijk groot genoeg om alleen dorpen te bouwen (die zijn aantrekkelijker want ze leveren de rest van het spel grondstoffen op). Met meer spelers worden de monumenten denk ik aantrekkelijker omdat een nieuw dorp gewoon te ver weg is. Maar dit is koffiedikkijken. Mijn eerste indruk is dat dit spel alleen leuk is voor de echte Catan-fanaat. Het biedt weinig extra’s ten opzichte van alles wat er al is. Het verschil zit hem vooral in de looks. Voor mij is dat genoeg, maar ik kan me heel goed voorstellen dat veel mensen dan liever iets anders kopen.

Suleika
Dit spel hadden we al in de Spielwiese in Berlijn gedaan en inmiddels hebben we het thuis ook een keer gespeeld. Het is een echt familiespel. De regels zijn zo simpel dat ook kleine kinderen ze moeten kunnen begrijpen, maar het spel biedt genoeg speelplezier om ook leuk te zijn voor volwassenen. Het is echt een spel dat je als afzakker nog even uit de kast haalt of dat je met zijn tweetjes een paar keer achter elkaar doet. Van dit soort spellen kan je er niet genoeg hebben. Het spel ligt trouwens in Nederlandse winkels onder de naam Marakech van Gigamic.

Auf der Reeperbahn
De naam van dit spel zou in het Nederlands zo iets worden als “Op de Wallen”. Zo iets verwacht je niet van een grote, serieuze spellenuitgever. Misschien dat de naam de Duitse klanten heeft afgeschrikt want het spel lag op veel plaatsen in de ramsj op Spiel. Voor drie euro kon ik het niet laten liggen. Niek en ik hebben het inmiddels gespeeld. We hebben hard moeten lachen om de dubieuze speluitleg (Blonde Hans lokt met zijn klokkenspel de dames naar zich toe, zou dit in het Duits ook een dubbele betekenis hebben?). Het spel zelf vond ik maar zozo. Het is een beetje getouwtrek met kaarten en omdat je beide dezelfde set hebt, blijft het lang in evenwicht. Ik kon er nog niet echt grip op krijgen maar kan me voorstellen dat ik het handiger had kunnen spelen. Maar als mijn tegenspeler het net zo veel handiger gaat doen houd je elkaar weer in evenwicht. Ik zal het spel dus echt vaker moeten doen om er meer gevoel bij te krijgen. Hè, wat akelig, spelletjes doen……

M
M is een oudje dat ik jaren geleden een paar keer heb gedaan en waarvan ik me herinnerde dat ik het leuk vond. Hoe en waarom wist ik niet meer. Maar als je het dan voor 2,50 ziet liggen, mag het mee. Een glaasje wijn in de kroeg is duurder. Niek en ik hebben het spel één keer gedaan en het was niet helemaal wat ik ervan verwachtte. Het voelde een beetje aan of er vaak maar één logische zet was en dan speelt het spel een beetje zichzelf. Ook dit spel zal ik dus nog wat vaker moeten doen om er meer gevoel voor te krijgen.

Space Alert
Ik heb Space Alert nog niet gespeeld omdat aangeraden wordt om dit spel de eerste keer met vier of vijf spelers te doen. Een derde speler was al niet te vinden deze week en dus ben ik niet verder gekomen dan de spelregels. Mijn verwachtingen zijn na het lezen van de spelregels wel hooggespannen. De regeluitleg zijn op geniale wijze verwerkt in een soort verslag van de training van een nieuwe lichting cadetten door een oude, cynische docent op de Galactic Military Academy. De cadetten moeten in een beperkt aantal lessen en trainingssessies leren hoe ze moeten omgaan met hun schip van de Sitting Duck klasse. Als lezer zit je meteen helemaal in het thema en krijg je handvaten aangereikt om dit spel op een leuke manier uit te leggen. Op internet lees je inmiddels ook veel positieve verhalen over dit spel. Het enige minpuntje is dat sommige mensen vinden dat de cd die je draait tijdens het spel niet goed te verstaan is. Ik kan me dit wel een beetje voorstellen, maar omdat ik het spel nog niet gespeeld heb, weet ik niet hoe het in het echt uitpakt. Ik kan iedereen die niet vies is van een portie SF aanraden om op BGG het Handboek van dit spel down te loaden en door te lezen.

Ghost Stories
Ook van Ghost Stories ben ik nog niet verder gekomen dan de regels. Of beter gezegd, ik ben nog niet eens door de regels gekomen. De regels zijn echt heel slecht opgeschreven en ik zal er dus nog even stevig op moeten studeren voor ik er chocola van kan maken. Het schijnt dat de Duitse regels duidelijker zijn, dus misschien moet ik die maar opsnorren van internet. Zo blijkt maar weer dat het een kunst is om goede spelregels te schrijven. Een goede set spelregels neemt je aan de hand en voert je stapsgewijs door de regels en geeft je handvaten om ze te onthouden. In Ghost Stories worden de regels als een emmer water over je heen gestort en moet je er zelf één geheel van zien te maken. Wordt hopelijk vervolgt…

4 opmerkingen:

Humphrey Clerx zei

Bij Repos zijn de Nederlandse regels verkrijgbaar. Deze zijn gebaseerd op de Duitse vertaling:

http://www.rprod.com/nl/GS-rules.html

En op BGG is nu een quick reference (Engels, Duits en Nederlands) te downloaden:

http://www.boardgamegeek.com/file/info/36390

Maarten zei

De regels van Ghost Stories zeer slecht geschreven...???

Nee, daar kan ik me niet in vinden. 'Supergoed' is teveel eer, maar 'zeer slecht' zijn ze niet. Ik kan me voorstellen dat enkele paragrafen beter in een andere volgorde gedrukt hadden moeten worden, en van sommige forumleringen is bekend dat ze niet conform de intentie van de auteur zijn---dáárover ontstaat verwarring. Maar niet omdat de regels an sich slecht zijn: er staat goed in wat de spelers moeten doen en hoe ze dat moeten doen.

Wat wel een probleem is, is dat de spelers veel symbolen moeten leren lezen voor ze begrijpen wat elke geest en elke dorpeling en elke monnik kan en doet. (Denk aan RftG, of Notre Dame.) Wat ook niet in de regels staat is de strategie die de spelers moeten volgen, die mag je zelf uitdokteren. (En dat is niet gemakkelijk.)

Kan ik misschien een handje helpen om e.e.a. te verduidelijken?

Dagmar zei

Bedankt voor het aanbod. Ik denk dat ik wel uit de regels ga komen, maar ik vind het slecht geschreven regels omdat het me meer moeite kost dan volgens mij nodig is. Er is te weinig structuur waardoor je de hoofdzaken en details kan scheiden. Ik ben ervaren genoeg om ook minder goede regelbeschrijvingen te kunnen begrijpen, maar voor minder ervaren mensen lijken deze regels heel pittig.

Maarten zei

Ghost Stories is ook geen eenvoudig spel---alhoewel het natuurlijk allemaal weer meevalt als je het kent en een paar keer hebt gedaan. Het is zeker aan het begin veel details onthouden en begrijpen, en dat is niet goed uit te leggen.

Dat gezegd, gezien je opmerkingen over In de Ban van de Ring ('ingewikkeld gedoe') vrees ik dat Ghost Stories dan ook niet je ding zal zijn, want dat is net zulk ingewikkeld gedoe. Ik durf er dan ook fors wat om te verwedden dat je stukken gelukkiger af zult zijn met het inderdaad erg leuke en vlot toegankelijke Pandemi{c}{ie}.